Venedigbiennalen öppnade lördagen den 11 maj och pågår till den 24 november. Här är Kunstkritikks recensioner av huvudutställningen, samt den danska och nordiska paviljongen. Vi var också på plats under öppningsdagarna och talade med folk i vimlet.

Organisationens problem

Den 58:e Venedigbiennalen ger en bild av det postdigitala skapandets tillstånd, där politiken förpassas till det individuella konstverkets nivå.

Mørk arv

Hvad betyder erindringen om national identitet, når tsunamien har skyllet alt væk, spørger Larissa Sansour med sin smukke sci-fi noir i Den Danske Pavillon i Venedig.

Ser etter overraskelser

– Jeg ser alltid etter det som får meg til å åpne øynene og spørre, er dette også kunst? Det sier Peter Land til Kunstkritikk over et glass acqua minerale i Giardini i Venezia.

Nyligen publicerat

Bare et bygg

«Jeg ble kalt kulturfiende – bulldozer», sa arkitekten bak Y-blokka, Erling Viksjø, til Dagbladet i juli 1970. Femti år senere står hans egen bygning for tur.

Det fumlende og åbne rum

Improvisationerne i Ingrid Berven og Cecilie Løveids installation på Lydgalleriet i Bergen vækker minder om en tid da litteraturfestivalen var et rum hvor noget blev til, ikke kun præsenteret.

Hollywoods nye pige

I en ikonisk filmkulisse, der forestiller New Yorks gader, har kunstmessen Frieze Los Angeles alle muligheder for at jonglere med det kunstige, det kommercielle, overflade – og Hollywood.