Alla artiklar av Kim West

Elegansens internationalismer

Le monde nouveau de Charlotte Perriand är en överdådig presentation av en konstnär vars utveckling registrerar 1900-talets motsägelser. Men bestod Perriands värld bara av män?

Solidaritet med det förflutna

Internationella motståndsmuseet 1978–2020 på Södertälje Konsthall firar att det idag finns en ny vilja att riva upp det kontrakt som signerades av Pinochet och hans bundsförvanter.

Göteborg är världen

Till skillnad från en superhjältefilm strävar den tionde Göteborgsbiennalen inte efter att nå en publik som inbegriper samtliga jordens invånare.

Manual för evighetens kritik

I Absolut farmakon frågar Axel Andersson vilken typ av konst och vilken typ av kritik som kan hjälpa oss att tänka på skalan av människosläktets totala utplåning.

En samling av vänner

Migration på Tensta Konsthall upprättar en gemenskap mellan landsflyktens olika erfarenheter, från krigets och motståndets exil till upplösning i en kosmopolitisk virvel av ljus.

Organisationens problem

Den 58:e Venedigbiennalen ger en bild av det postdigitala skapandets tillstånd, där politiken förpassas till det individuella konstverkets nivå.

Nyligen publicerat

Hjemmetrening

Adelita Husni-Beys nylige utstilling på Bergen Kunsthall kjennes sørgelig aktuell nå som den eskatologiske katastrofen ikke lenger er forbeholdt fiksjonen.