Alla artiklar av Kim West

En samling av vänner

Migration på Tensta Konsthall upprättar en gemenskap mellan landsflyktens olika erfarenheter, från krigets och motståndets exil till upplösning i en kosmopolitisk virvel av ljus.

Organisationens problem

Den 58:e Venedigbiennalen ger en bild av det postdigitala skapandets tillstånd, där politiken förpassas till det individuella konstverkets nivå.

Det hermetiskt öppna

Pierre Huyghes utställning på Serpentine i London frågar: vilket är det öppna konstverkets kritiska värde i den participatoriska media-apokalypsens tillstånd?

Enade i vanmakt

Årets upplaga av Steirischer Herbst i Graz bjuder på en frikostig dos svulstig kitsch, men vem orkar med cynicism när verkligheten blivit sin egen cyniska självparodi?

Framtiden är ljus

Den inflytelserika amerikanska kritikern Annette Michelson har gått bort vid 96 års ålder. Förra året publicerade hon sin första bok efter sex decenniers verksamhet.

Farväl till folket

Den nyligen invigda Lafayette Anticipations i Paris Maraiskvarter är ett försök att återuppfinna konsthallens form för den kapitalistiska realismens tidsålder.

Fotografiets avstand

Tidsskriftet Objektiv presenterer utstillingen Subjektiv på Kunstnernes Hus i Oslo. Kim West skrev om utstillingen da den ble vist i Malmö sommeren 2017.

Manipulera kritiken

Manipulera världen: Aktivera Öyvind Fahlström på Moderna Museet ställer oss inför frågan: vilken är den kritiska funktionen hos en bild som visar att ett chiffer är ett chiffer?

Framtiden är ljus

Den inflytelserika amerikanska kritikern och October-grundaren Annette Michelson publicerar efter sex decenniers karriär sin första bok.

Nyligen publicerat

Beskidte data

– Kunstnere tager pulsen på deres samtid bare ved at gøre det, de gør, siger Julia Scher, som har lavet kunst om overvågning før internettet, som vi kender det, overhovedet eksisterede.

Det hjemsøkte rommet

Pedro Gómez-Egañas installasjon i Operaen fortryller og gjør samtidig oppmerksom på bedraget. Om bare informasjonsalderens manipulasjoner var like enkle å synliggjøre.

Känslornas kemi

I Per Svenssons utställning på Röda Sten blir alkemin en delvis ofullbordad modell för att tänka konsten i relation till livet, döden och friheten.