Alla artiklar av Erlend Hammer

Midt i det maleriske

Mari Slaattelid ønsker å male, ikke slik hun er, men slik hun må være for bildets skyld. Torsdag åpner hennes Festspillutstilling i Bergen Kunsthall.

Den ensomme rytter

Når Eivind Furnesvik letter på sløret og deler av sine tanker etter å ha drevet galleriet Standard (Oslo) i over ti år, er historien en studie i obsternasighet på sitt mest fruktbare.

Den globale formgiveren

I Bård Breiviks varierte kunstnerskap finner vi ingen søken etter tingenes innerste vesen, men en påstand om at verden best forstås gjennom mangfoldets små likheter.

Livsfrisen

I Aleksander Hardashnakovs A Hole in the Life på 1857 legges det større vekt på kunstnerens eksistensielle symbolkosmos enn maleriet som sådan.

Nyligen publicerat

Manual för evighetens kritik

I Absolut farmakon frågar Axel Andersson vilken typ av konst och vilken typ av kritik som kan hjälpa oss att tänka på skalan av människosläktets totala utplåning.