Det osedda emellan
Liisa Lounilas verk på Kiasma bygger på metoder som är nästan lika obemärkta som de tidsbaserade fenomenen hon observerar.
Liisa Lounilas verk på Kiasma bygger på metoder som är nästan lika obemärkta som de tidsbaserade fenomenen hon observerar.
Olga Chernyshevas verk på Kohta i Helsingfors förmedlar både ett credo att efterleva och ett kortvarigt möte med minimala händelser.
Nya konstnärliga ledaren Paul O’Neill gör om Checkpoint Helsinki till en curatorisk byrå med planer på längre och tidsbaserade projekt.
Den finska fotografen Heli Rekula översätter en geografisk resa till en berättelse om karelernas traumatiska upplevelser efter andra världskriget.
Ingen kurator. Ikke engang en udvælgelseskomité. Hvad sker der med Documenta? Er det tid til at begynde forfra – eller er enden nær?
Hvilke udstillinger i Norden var årets bedste? Kunstner Uffe Isolotto giver sit bud.
– Jag fanns inte. Kristina Eriksson om sorgen, eländet och varför hon slutat måla. Om att växa upp i ett konstnärshem, men ändå vara fri från andras förväntningar.
De mange skimrende paljettene i Admir Batlaks utstilling på Munchmuseet avleder ikke fra dens mangel på håndfaste ideer.