Det osedda emellan
Liisa Lounilas verk på Kiasma bygger på metoder som är nästan lika obemärkta som de tidsbaserade fenomenen hon observerar.
Liisa Lounilas verk på Kiasma bygger på metoder som är nästan lika obemärkta som de tidsbaserade fenomenen hon observerar.
Olga Chernyshevas verk på Kohta i Helsingfors förmedlar både ett credo att efterleva och ett kortvarigt möte med minimala händelser.
Nya konstnärliga ledaren Paul O’Neill gör om Checkpoint Helsinki till en curatorisk byrå med planer på längre och tidsbaserade projekt.
Den finska fotografen Heli Rekula översätter en geografisk resa till en berättelse om karelernas traumatiska upplevelser efter andra världskriget.
Hans Anderssons färgrika collage på Anna Bohman Gallery ser först beskedliga ut, men efter ett tag öppnas en obestämd tidsrymd i själva seendet.
Tyrkiske myndigheter ber Oslo kommune fjerne offentlig verk av kunstneren Gelawesh Waledkhani.
Santiago Mostyns utställning på Andréhn-Schiptjenko är ett sammansatt rumsligt montage som låter oss ana konturerna av en ännu oformulerad svart subjektivitet.
Ebony G. Pattersons ornamenterede, forførende værker peger på kolonitidens dybe sår og understreger behovet for at vi diskuterer det – uden det ender i noget rod.