I väntandet
Tarik Kiswansons svävande skulpturer fyller Bonniers konsthall med allvar – och icke-identitär politik.
Tarik Kiswansons svävande skulpturer fyller Bonniers konsthall med allvar – och icke-identitär politik.
Att 1990-talets strategiska essentialism återkommer i Salad Hilowles nedslående debut på Cecilia Hillström tyder på att något inte står rätt till i svenskt kulturliv.
I sin första utställning i Sverige bjuder den schweiziska duon Renate Lorenz & Pauline Boudry på en upprorisk mix av baklängesdans, balett och butoh.
Third Eye Butterfly är ett sinnesutvidgande möte mellan konst, poesi, erotik och teknologi.
Hennes nya bok ger en värdefull lektion i kärlekens betydelse för konstruktionen av rashierarkier.
Ina Bloms nya essäsamling är en uppmaning att inte bejaka det som får oss att känna oss mest hemma, utan snarare det som framkallar känslor av obehag.
Lunds konsthall presenterar Gülsün Karamustafas verk som ett svar på Turkiets repressiva kulturpolitik.
Karl Katz Lydéns nya bok missar sitt storslagna mål att upphäva gränsen mellan konst och samhälle.
– All konst som skapas i det kapitalistiska samhället vacklar mellan att vara ett under och en bluff, menar kulturteoretikern Sianne Ngai.
Fatima Moallims utställning i barndomsstaden Växjö ger oss anledning att reflektera över samtidens begär efter identitet och olikhet.
Lytle Shaws New Grounds for Dutch Landscape förankrar konsthistorien i vardagens pågåendehet och själva marken under våra fötter.
I Värstascenario. Fyra konstnärer från Grönland på Lunds konsthall prövas frågor om identitet och autenticitet med ironi och skepsis.
Tal R och Mamma Andersson slår följe med 1800-talsrenegaten Carl Fredrik Hill i en underhållande utställning som kämpar med att göra ett bestående intryck.
I dag åpner kulturfestivalen Nuuk Nordisk. Leder Jonas L. Nilsson vil gjøre Grønland til møtested for Norden og Arktis.
Alt bevæger sig på Copenhagen Contemporary. Men bevægelse er som bekendt relativ, når man ikke selv kan stå stille.
Munchmuseet retrospektiv med Marianne Bratteli gjør lite for å forsvare påstanden om kunstnerskapets historiske verdi.