Hästtjejen i oss alla
Paul McCarthy möter skandinavisk kollektivism i Josefin Arnells filmer på Index i Stockholm.
Paul McCarthy möter skandinavisk kollektivism i Josefin Arnells filmer på Index i Stockholm.
Från instagramkändis till konstsuccé. Trude Vikens bilder längtar efter vår uppmärksamhet och omsorg.
David Garneau vill avkolonisera kritiken utan att förfalla i romantiska fantasier.
Tarik Kiswansons svävande skulpturer fyller Bonniers konsthall med allvar – och icke-identitär politik.
Att 1990-talets strategiska essentialism återkommer i Salad Hilowles nedslående debut på Cecilia Hillström tyder på att något inte står rätt till i svenskt kulturliv.
I sin första utställning i Sverige bjuder den schweiziska duon Renate Lorenz & Pauline Boudry på en upprorisk mix av baklängesdans, balett och butoh.
Third Eye Butterfly är ett sinnesutvidgande möte mellan konst, poesi, erotik och teknologi.
Hennes nya bok ger en värdefull lektion i kärlekens betydelse för konstruktionen av rashierarkier.
Ina Bloms nya essäsamling är en uppmaning att inte bejaka det som får oss att känna oss mest hemma, utan snarare det som framkallar känslor av obehag.
Lunds konsthall presenterar Gülsün Karamustafas verk som ett svar på Turkiets repressiva kulturpolitik.
Karl Katz Lydéns nya bok missar sitt storslagna mål att upphäva gränsen mellan konst och samhälle.
– All konst som skapas i det kapitalistiska samhället vacklar mellan att vara ett under och en bluff, menar kulturteoretikern Sianne Ngai.
Between Rivers på Astrup Fearnley Museet er en i overkant steril utstilling om forholdet mellom mennesker og elver.
Curatorn för GIBCA 13, Christina Lehnert, lovar att ta sig an vår tid utan omvägar.
Gjennom elegant bruk av visuelle metaforer nærmer Naeun Kangs beskjedne utstilling på Centralbanken seg følelsene det er vanskelig å snakke om.
– Deler av arkitekturen støttes bokstavelig talt av påler for at den ikke skal klappe sammen, forteller styreleder Pedro Gómez-Egaña.