1 december
Nu är det jul igen! Milou Allerholm öppnar första luckan i Kunstkritikks adventskalender.
Nu är det jul igen! Milou Allerholm öppnar första luckan i Kunstkritikks adventskalender.
Performanceduon Gideonsson/Londré testar kroppens gränser på ett roligt och mödosamt sätt.
Vissa av Mary Ellen Marks bilder är rätt problematiska.
Bildaktivisterna återupptäcks på Centrum för Fotografi i Stockholm.
Det var rekordår, järnridå, Vietnamkrig, Fem myror och Pippi Långstrump. I Kalmar mönstras svenska barntelevision från 1960- och 70-talen.
Konstfacks avgångsutställning organiseras av Curatorlab som har gjort det förbjudna.
Konstnärsgruppen coyotes interventioner vid Slussen är som bäst när de inte har något särskilt att berätta.
Efter att ha varit stängt i två månader öppnar Moderna Museet en John Baldessari-utställning som i stort sett uteslutande refererar till manliga konstnärer.
I Dominique Gonzalez-Foersters och Ari Benjamin Mayers performance blir filmen Farenheit 451 utgångspunkten i en vandring genom Stockholm.
Knappt har vi hunnit ur 1990-talet förrän det ställs ut på museum. Vad var det med Ynglingagatan 1 som gör att det förtjänar en hel retrospektiv på Sveriges största museum?
Uppvuxna med nedmonteringen av välfärdssamhället kommer den yngsta generationen nordiska konstnärer att få det sämre än sina föräldrar. Men är det intressant också som curatoriskt projekt?
– Kunstnernes hus är en fantastisk institution, man känner sig ödmjuk inför dess tidiga historia. Det säjer Mats Stjernstedt som er på plats i Oslo efter nio år på Index i Stockholm.
Den amerikanske Fluxuslegenden Ken Friedman ställer ut i Kalmar, där han, utan att göra något större väsen av sig, har bott de senaste tio åren.
Efter Lars Vilks död har framtiden för Nimis varit oklar. Nu har ägarfrågan klarlagts, och verket kan klassas som byggnadsminne. Men en del hinder kvarstår.
A K Dolven gir monokromet fingeren – eller heller skuldra.
Ända sedan Mandana Moghaddam kom till Sverige efter den iranska revolutionen, så har hon drivits av en tro på konstens förmåga att knyta samman människor.