Alla artiklar av Milou Allerholm

Rättning i ledet

Konstfacks masterstudenter har valt bort stöket på skolan för Färgfabrikens gnistrande ljusa takvåning. Det är proffsigt och elegant men inte så utmanande.

Det är komplicerat

Anna Odells nya verk utgår från när hon som ung hade en relation med sin vårdare och blev gravid, men den häpnadsväckande berättelsen är inte verkets kärna.

Bilder av trä

En fot i 1500-talets Augsburg, en annan i forntida Egypten och en tredje i samtiden. Thomas Temptes livsverk är ett försvar för det praktiska intellektet.

Asätarna

Den finska duon nabbteeris utställning på Färgfabriken är mörk, ömtålig, komplex, motbjudande och rolig.

Paleo-Keith Haring

Vilken konst skulle du rita i sanden på en öde ö? Matti Kallioinen har något spännande på gång med fornlämningarna på Gotlands konstmuseum. Linjerna flödar.

Upp! Upp! Upp! Ut! Ut!

Mötet mellan Carl Eldhs gipsbyster och Ingela Ihrmans prunkande skulpturer sätter fantasin i rörelser. Utställningen avslutas med ett illavarslande varningsrop.

Hybridens kraft

En suveränt curaterad grupputställning på Belenius presenterar figurativa målare ur den asiatiska diasporan. Det är lekfullt, humoristiskt och hjärtevärmande.

Nyligen publicerat

Den goda viljan

Klyftan mellan klimatkrisen och idén att läsa om konsthistorien var stundtals avgrundsdjup under ett seminarium på Konstakademien i Stockholm.

2. december

Kunstkritikks Louise Steiwer tænker tilbage på et år med dagbøger forseglet i bronze og et tvivlsomt natursyn camoufleret af romantiske landskaber.