Ljudet av doudji och välmanikyrerade naglar
Den samiska konstinstitutionen Verddes utställning på Skansen är ett glatt och ilsket: «varför inte!?»
Den samiska konstinstitutionen Verddes utställning på Skansen är ett glatt och ilsket: «varför inte!?»
Skulpturprojekte Stockholm är den sympatiska DIY-versionen av den tyska kolossen.
Konstfacks masterstudenter har valt bort stöket på skolan för Färgfabrikens gnistrande ljusa takvåning. Det är proffsigt och elegant men inte så utmanande.
Likt en viss annan teosofisk konstnär så fick hennes verk inte visas förrän långt efter hennes död.
Hennes selfie-gobelänger är rätt kul trots allt.
Anna Odells nya verk utgår från när hon som ung hade en relation med sin vårdare och blev gravid, men den häpnadsväckande berättelsen är inte verkets kärna.
En fot i 1500-talets Augsburg, en annan i forntida Egypten och en tredje i samtiden. Thomas Temptes livsverk är ett försvar för det praktiska intellektet.
Oscar Laras utställning på Tensta konsthall är ett lysande exempel på hur konstnärlig forskning
möjliggör komplexa och storskaliga arbeten.
Den finska duon nabbteeris utställning på Färgfabriken är mörk, ömtålig, komplex, motbjudande och rolig.
Vilken konst skulle du rita i sanden på en öde ö? Matti Kallioinen har något spännande på gång med fornlämningarna på Gotlands konstmuseum. Linjerna flödar.
Mötet mellan Carl Eldhs gipsbyster och Ingela Ihrmans prunkande skulpturer sätter fantasin i rörelser. Utställningen avslutas med ett illavarslande varningsrop.
En suveränt curaterad grupputställning på Belenius presenterar figurativa målare ur den asiatiska diasporan. Det är lekfullt, humoristiskt och hjärtevärmande.
Ideene til en hundreåring og en skuff full av penger var blant årets høydepunkt for Kunstkritikks skribent Johanne Edvarda B. Slaatta.
Klyftan mellan klimatkrisen och idén att läsa om konsthistorien var stundtals avgrundsdjup under ett seminarium på Konstakademien i Stockholm.
Kunstkritikks Louise Steiwer tænker tilbage på et år med dagbøger forseglet i bronze og et tvivlsomt natursyn camoufleret af romantiske landskaber.
Årets mest minnesvärda utställningar enligt Kunstkritikks Christine Antaya.