Lina Bjerneld om Lucy Skaer

«Konstnär väljer konstnär» är Kunstkritikks sommarserie, där inbjudna konstnärer väljer ett konstnärskap som de vill uppmärksamma. Idag: Lina Bjerneld om Lucy Skaer.

Välj en konstnär som du vill uppmärksamma och berätta varför. Så löd inbjudan till Kunstkritikks sommarserie «Konstnär väljer konstnär», där sammanlagt sex nordiska konstnärer medverkar. Nummer fyra i serien är Lina Bjerneld, som är bosatt i Stockholm. Hon är aktuell med den måleribaserade föreställningen You know that feeling (The Aura of Print, Reproduction and Painting) som kommer att uppföras under vintern 2016/2017.

Lucy Skaer, The Good Ship Blank and Ballast, 2012. 2012.
Lucy Skaer, The Good Ship Blank and Ballast, 2012.

Jag ville välja en konstnär som är här och nu, som är med mig. Och det blev du Lucy, Lucy Skaer. Det blev så för att du försöker förstå det som ligger emellan; skiljelinjen mellan levande och död, verk och handling. Du skjuter hela tiden förklaringen framför dig, och tvingar mig att skärpa min blick. Du har stirrat på ett mumifierat mosslik, Tollundmannen, och försökt förstå vad det är du ser. Du har genom en serie träsnitt och objekt omarbetat renässanshumanisten Sebastian Brants Ship Of Fools (1494), och låtit den förflytta sig över tid och rum.

Marc Chagall, Gubben och geten, 1930.
Marc Chagall, Gubben och geten, 1930.

I varje utställning har den ursprungliga bilden från Brants bok reproducerats, och varje gång har nya aspekter och attribut lagts till. Bilden har blivit mer och mer abstrakt, samtidigt som mitt öga blivit mer och mer som fiskens (jag ser men har inget språk för att beskriva det jag ser). Och då, Lucy, skulle jag vilja nämna min första viktiga målning. För på samma sätt, mitt emellan, sitter gubben och geten i snön av Marc Chagall. Jag har tittat och tittat. Första gången med min mamma och min syster. Vi skrattade i samförstånd över att detta var en verkligare beskrivning av verkligheten än verkligheten själv. Det komiska i allt och allvaret i allt; att hamna på sniskan och bli sittande.

Diskussion