Skribent och redaktör för filmmagasinet Walden. Verksam i Stockholm.
Ett skört möte på andra sidan bruset
Den brittiske konstnären Morgan Quaintance visar två av sina bästa filmer på Konsthall C i Stockholm.
Den brittiske konstnären Morgan Quaintance visar två av sina bästa filmer på Konsthall C i Stockholm.
Den amerikanske Fluxuslegenden Ken Friedman ställer ut i Kalmar, där han, utan att göra något större väsen av sig, har bott de senaste tio åren.
En ny bok om den singuläre konstnären, filmaren och elektronmusikern Åke Karlung ritar om kartan över det experimentella svenska 60-talet.
Hur kan en film vara ett landskap? Det var startpunkten för John Skoogs långfilmsdebut som har internationell premiär på CPH:DOX i veckan.
Berlin filmfestivals experimentella sidoutställning Antikino vill omförhandla relationen mellan rörlig bild och mänskligt liv.
Erik M Nilsson har tilldelats Filmformpriset 2018 för sina insatser inom experimentell film. Den här intervjun gjordes inför hans utställning på Lunds konsthall 2015.
Rosa Barbas utställning på Malmö Konsthall skisserar en möjlig väg bortom ett uteslutande digitalt paradigm för den rörliga bilden.
Mandana Moghaddams utställning på Konstnärshuset tar sig an frågor om kommunikation, isolering och tystnad. En folkmassa ser likgiltigt på utan att ingripa.
Samson Kambalus utställning på Galerie Nordenhake kopplar samman den tidiga filmens uttryck med leken och tidens betydelse i den malawiska kulturen.
Om Marianna Christofides konst vill vara en form av akut kriskommentar, så lyckas hennes utställning på Annaelle Gallery inte producera den desperation eller oro som i så fall hade varit önskvärd.
– Jag tackar alltid maskinen för dess kreativitet, säger Mail Art-pionjären Paulo Bruscky, som ikväll framträder på Andquestionmark i Stockholm.
– Jag tänker mig kameran som en maskin-följeslagare, säger Elke Marhöfer, vars filmer visas på Cinemateket och Fylkingen i Stockholm, idag och imorgon.
En utställning i Malmö visar att det är bäst att betrakta megalomana idéer som tankelekar.
Francis Picabia var i enhver forstand maksimalist. Men det er de minimalistiske værker, der scorer flest point på udstillingen med hans senværker i Paris.
Nora Adwan møter en pågående, moralsk krise med skjønnhet og innbitt optimisme på Unge Kunstneres Samfund.
Det roder lidt tematisk på Just Kids på Gammel Strand, men udstillingen forsøger heller ikke at forklare en hel masse, og det er befriende.