Skribent och redaktör för filmmagasinet Walden. Verksam i Stockholm.
– Här är det personligt
Den amerikanske Fluxuslegenden Ken Friedman ställer ut i Kalmar, där han, utan att göra något större väsen av sig, har bott de senaste tio åren.
Den amerikanske Fluxuslegenden Ken Friedman ställer ut i Kalmar, där han, utan att göra något större väsen av sig, har bott de senaste tio åren.
En ny bok om den singuläre konstnären, filmaren och elektronmusikern Åke Karlung ritar om kartan över det experimentella svenska 60-talet.
Hur kan en film vara ett landskap? Det var startpunkten för John Skoogs långfilmsdebut som har internationell premiär på CPH:DOX i veckan.
Berlin filmfestivals experimentella sidoutställning Antikino vill omförhandla relationen mellan rörlig bild och mänskligt liv.
Erik M Nilsson har tilldelats Filmformpriset 2018 för sina insatser inom experimentell film. Den här intervjun gjordes inför hans utställning på Lunds konsthall 2015.
Rosa Barbas utställning på Malmö Konsthall skisserar en möjlig väg bortom ett uteslutande digitalt paradigm för den rörliga bilden.
Mandana Moghaddams utställning på Konstnärshuset tar sig an frågor om kommunikation, isolering och tystnad. En folkmassa ser likgiltigt på utan att ingripa.
Samson Kambalus utställning på Galerie Nordenhake kopplar samman den tidiga filmens uttryck med leken och tidens betydelse i den malawiska kulturen.
Om Marianna Christofides konst vill vara en form av akut kriskommentar, så lyckas hennes utställning på Annaelle Gallery inte producera den desperation eller oro som i så fall hade varit önskvärd.
– Jag tackar alltid maskinen för dess kreativitet, säger Mail Art-pionjären Paulo Bruscky, som ikväll framträder på Andquestionmark i Stockholm.
– Jag tänker mig kameran som en maskin-följeslagare, säger Elke Marhöfer, vars filmer visas på Cinemateket och Fylkingen i Stockholm, idag och imorgon.
Marion von Osten och Peter Spillmans återaktualisering av pjäsen Vietnamdiskurs från 1968 påminner oss om en rad historier som det återstår att skriva.
Bente Stokke bruker askerester fra Billedhoggerforeningens gamle forbrenningsovn til å gjøre husets historie håndgripelig.
Det bliver Astrid la Cour, der overtager direktørstolen på Statens Museum for Kunst efter Mikkel Bogh. Valget er overraskende.
En suveränt curaterad grupputställning på Belenius presenterar figurativa målare ur den asiatiska diasporan. Det är lekfullt, humoristiskt och hjärtevärmande.
Okkulte ritualer møder technofest, når kurator og gotisk ypperstepræstinde Agnes Gryczkowska fremmaner healende fælleskaber i Paris.