
Unga och oberoende aktörer sätter allt tydligare sin prägel på Stockholm, och mitt i detta väljer ABF-huset på Sveavägen att storsatsa på kultur. I den ombyggda källaren byggs ett nytt centrum för samtidskonst och experimentell musik genom ett möte mellan två av Stockholms mest särpräglade kulturaktörer: Fylkingen och konsthallen Mint.
Fylkingen, grundad redan 1933 och känd för sin kompromisslösa inriktning på elektroakustisk musik, performance och ljudbaserad konst, får äntligen en permanent hemvist efter ett par år i tillfälliga lokaler. Mint, som på kort tid har etablerat sig som en av stadens mest vitala små konsthallar, får större ytor och möjlighet att producera mer ambitiösa utställningar.

Trots att de representerar olika generationer – Fylkingen med sina rötter i det experimentella 1960-talet och Mint med sin bakgrund in 2000-talets internationella samtidskonst – så förenas de av viljan att skapa utrymme för det gränsöverskridande och oförutsägbara.
– När publiken går nerför trappan vill vi att de ska känna att de kommer till en plats där konsten tas på största allvar, men också där man kan förvänta sig det oväntade, säger Emily Fahlén, konstnärlig ledare för Mint som arbetar tvärdisciplinärt mellan konst, poesi, scen- och ljudkonst, på senare år inte minst genom den kritikerrosade festivalen September Sessions.
En källare förvandlas
I dag består Mints lokaler av gamla genomgångsrum som är charmiga men svårarbetade. Den nya ombyggnaden innebär ett mer sammanhållet utställningsrum, säkrare för utlån och bättre anpassat för större produktioner. Rummet nedanför trappan blir entrén till både Mint och Fylkingen, och ska fungera som en plats för spontana möten mellan olika publikgrupper.
– Det känns helt rätt i en stad där konst-, musik- och performancescenerna ofta lever separerade liv, säger Fahlén. Vi vill skapa en plats där de här världarna kan korsas.
Ett motdrag i ett pressat kulturliv
I en tid av nedskärningar och stängda live-scener framstår satsningen som en motrörelse, och ett bevis på att kreativiteten inte låter sig begränsas utan söker nya sätt att ta plats.
– Att gå «mot strömmen» handlar för mig om att våga utgå från nyfikenhet, inte rädsla. När allt pressas mot det säkra blir det utrymmet för det okända ännu viktigare, säger Fahlén.
ABF-huset invigdes 1961 som en plats för kultur och samhällsdebatt, och inhyste både Sveagalleriet och Elektronmusikstudion. Idag vill ABF knyta an till det arvet och återigen bli en knutpunkt för kulturintresserade stockholmare – en plats nya konstnärliga samarbeten uppstår och där publiken bjuds in till en mer osäkrad, mer levande kulturupplevelse.
– När vi slår upp portarna nästa höst hoppas vi att publiken ska känna att här finns en annan sorts energi. Här står konsten och konstnärerna faktiskt i centrum, understryker Fahlén.



