Idag offentliggjordes att Mats Stjernstedt blir ny chef för Malmö Konsthall, som står utan ledare sedan Diana Baldon avgick i våras. Stjernstedt påbörjar sitt uppdrag vid årsskiftet, 1,5 år efter att det blev känt att Diana Baldon hade för avsikt att lämna sitt förordnande i förtid. Stjernstedt anställs på en period om fyra år med möjlighet till två års förlängning.
Stjernstedt är en välkänd profil i nordiskt konstliv. Efter ett decennium som chef för Index i Stockholm, har han sedan 2011 varit konstnärlig ledare för Kunstnernes Hus i Oslo. Han kommer även att vara curator för den nordiska paviljongen i Venedig 2017.
När Kunstkritikk når Stjernstedt på telefon, är han på tjänsteresa till Helsingfors.
Grattis till den nya tjänsten! Hur många år blev det på Kunstnernes Hus?
Det blev sex år.
Hur har det varit?
Oslo är bäst! Det har varit en fantastisk period.
På Kunstnernes Hus har ditt utställningsprogram varit mindre internationellt än vad många hade väntat efter att ha sett vad du gjorde på Index i Stockholm under 00-talet. Hur ser du på det?
Ja, hur gick det till? Det är bara att konstatera att Oslo är en extremt intressant och intensiv plats just nu. Där finns ett bra konstnärligt underlag och en bra energi, som bara har eskalerat under de senaste åren. Detta har gjort att vi har arbetat mycket med norsk konst och med husets historia. Vi har också funnit en del på vägen, små gåvor, oväntade projekt.
Ändå väljer du nu att flytta till Malmö. Varför?
Det är med ett tungt hjärta, för jag älskar Kunstnernes Hus. Men det är ju också på grund av erfarenheten från Oslo som jag kan ta mig an uppgiften i Malmö. Om Kunstnernes Hus är Norges finaste utställningslokal, så har Malmö Konsthall Sveriges vackraste. Och jag tror ju på utställningen som form. Men jag kan säga att tjänsten i Malmö är den första jag har sökt under mina 6 år i Oslo. Och Kunstnernes Hus är också uppbyggt med en fast administration, för att den konstnärliga ledningen ska kunna bytas ut, så det är inget märkligt att detta händer.
Blir detta som att komma hem? Det var ju i Malmö som du startade din karriär som curator under tidigt 1990-tal.
Det är mer än tjugo år sedan, och Malmö är idag en annan stad. På Kunstnernes Hus har jag lärt mig att när man tar ett nytt jobb, så är det som att börja på nytt. Man har med sig grunden, men ska egentligen inte tro att man har svaren på alla frågor.
Malmö har utvecklats till en mångkulturell stad, och blev med flyktingkrisen en politisk brännpunkt. Hur ser du på detta?
Jag tycker att Malmö är Sveriges mest spännande stad just nu, och det är mycket intressant att som konsthallchef tänka sig vem som bor här och vem som är konstens publik. Och i mina samtal med Malmö Stads Kulturförvaltning har jag blivit imponerad över de planer som finns för kulturen i Malmö framöver.