Det våras för Market

Stockholmsgallerier och danskt hygge sätter tonen på den nordiska konstmässan. Färre norska deltagare när portarna slås upp på Norges nationaldag den 17 maj.

Den artonde upplagan av Market Art Fair går av stapeln den 17–19 maj, 2024. Foto: Market Art Fair. Foto: Jean Lapin.

I torsdags kväll släpptes programmet för årets upplaga av Market Art Fair. I en våning tillhörande Finlands kulturattaché bjöds på artigt kallprat bland Artek-möbler med folk som förstår vikten av en väl avvägd innesko. Konstnärer och press lyste med sin frånvaro, men däremot fick vi träffa grabbarna från ett välkänt whiskeyföretag, en av årets sponsorer, som i bästa fall lär sig något om samtidskonsten på kuppen. Det puttrar på i Market-fabriken.

Att Market gärna lyfter fram att man är störst på konst här i norr är kanske sant men det betyder ju inte att det är den roligaste mässan, som en svensk gallerist lite syrligt uttryckte saken. Den årliga jämförelsen med Chart i Köpenhamn känns lite uttjatad vid det här laget, men flera jag pratar med återkommer till hur energin mellan de båda mässorna skiljer sig åt. På Market går försäljningen bra, Chart är betydligt mer pleasure. 

Om danskarna trumfar tråkiga storebror Sverige när det kommer till vibb och känsla så tycks de även tränga undan de övriga nordiska länderna när det kommer till deltagare på 2024 års Market, den artonde i ordningen sedan starten 2006.  

– Den danska galleriscenen är dynamisk och ständigt växande, och under de senaste åren har vi sett en betydande andel av de sökande gallerierna komma från Danmark. I övriga Norden finns betydligt färre kommersiella aktörer, vilket resulterar i att vi främst ser svenska och danska gallerier representerade på mässan, förklarar Markets Acting Director Josefine Hardstedt, som vikarierar för föräldralediga Sara Berner Bengtsson. 

Av de närmare 100 konstnärer som deltar i årets Market är endast fem från Norge. Bland dessa finns välkända namn som Ida Ekblad hos Oslogiganten Peder Lund och Olav Christopher Jenssen som visas i ett joint venture mellan stadiga Galleri Riis och danska Galleri Susanne Ottesen. Årets enda norska nykomling QB Gallery väljer i stället att skeppa hit den lättsamma målaren Liv Tandrevold Eriksen, som beskrivs som del av en tendens hos årets medverkande att arbeta i gråzonen mellan konsthantverk och konst.

För det finska innehållet står Helsingforsbaserade Galleri Anhava tillsammans med Helsinki Contemporary som i år visar trion Aki Turunen, Emma Ainala och den svenske hyperrealistiska skulptören Roland Persson. Mest glädjande är att förra årets isländska nykomling Þhula, som visade på Market Debut, i år kommer tillbaka med en större presentation av Sunneva Ása Weisshappel och Guðmundur Thoroddsen.

Att bara två finska och ett isländskt galleri medverkar i årets mässa är förstås lite nedslående ur ett nordiskt perspektiv.

–  Årets representation från de nordiska länderna ser ut ungefär som den brukar, säger Hardstedt, men tillägger att man sett färre norska sökanden än tidigare år, möjligen på grund av att årets mässa slår upp portarna den 17 maj, vilket som bekant är Norges nationaldag. 

Ursula Reuter Christiansen, The Eternal Fascination I / Den evige fascination I, 1995, olja på duk, 235 x 135 cm. Reuter Christiansen ställer ut hos det schweizisk-danska galleriet Von Bartha.

Från slätterna över sundet kommer däremot elva danska gallerier resande med totalt 25 danska konstnärer. Etablerade aktörer som Galleri Nicolai Wallner och Galleri Bo Bjergaard samsas med Market-debutanter som 2112, HAGD Contemporary och Wilson Saplana Gallery. Det schweizisk-danska galleriet Von Bartha står för en av mässans mer intressanta krockar: dansk-tyska Ursula Reuter Christiansen och den tyska minimalisten Imi Knoebel, båda nyss fyllda 80. 2112 ställer ut en annan veteran: den Lunda-födda neonskulptören Gun Gordillo, 78, som bor i Köpenhamn och under många år ställde ut hos det legendariska Paris-galleriet Denise René.

Både Nicolai Wallner och V1 Gallery väljer att presentera ett större urval av konstnärer i år, det senare i form av en lovande presentation med bland andra Kaspar Oppen Samuelsen, Loji Höskuldsson och Sara-Vide Ericson inspirerad av den brittiske biologen Merlin Sheldrakes hyllade bok Entangled Life: How Fungi Make Our Worlds (2020).

Likt tidigare år så utgörs halva mässan av svenska gallerier och stockholmarna dominerar överlägset. Det provinsiella intrycket förstärks av att endast tre utomnordiska gallerier deltar. Av dessa visar Berlin-baserade KEWENIG och Dorothée Nilsson båda svenska konstnärer: Market-debuterande Elisabeth Frieberg respektive Lotta Antonsson.

Sunneva Ása Weisshappel, Brynja/Armor, 2023. Ása Weisshappel ställer ut på den isländska galleriet Þhula.

Någon kontinental känsla är det alltså inte tal om, och många svenska gallerier satsar på säkra kort. I år deltar inte heller några konstnärsdrivna verksamheter eller gallerier med alternativa finansieringsmodeller, vilket förra årets Market Debut gav hopp om. Att Markets affärsmodell inte går ihop med initiativ som verkar utanför det traditionella gallerisystemet gör att många konstnärer utesluts från den exponering och de ekonomiska resurser som mässan erbjuder. Man lyfter gärna fram att konstnärskapen står i fokus, men som en seriös aktör på den svenska konstscenen skulle Market kunna ta ett större ansvar för återväxten.  

Att CF HILL lanserar sin presentation av Marie-Louise Ekman som vore det en exklusiv separatutställning förvånar väl ingen, men sätter också fingret på en öm punkt: Är Market överhuvudtaget en konsthändelse eller endast en angelägenhet för gallerierna och deras kunder?

Något svar på den frågan ges inte bland salami– och mozzarellahögarna på den finska kulturattachéns cateringbord. Om publiken strömmar till återstår att se.    

– Jag tror att allmänhetens kunskap om vad en konstmässa innebär är begränsad. I år kommer vi att mer aktivt arbeta för att öka medvetenheten om vad en konstmässa är och vad man som besökare kan förvänta sig. Market Art Fair är trots allt en unik möjlighet att få uppleva verk av över 100 nordiska konstnärer vid ett och samma tillfälle, avslutar Hardstedt.

Tre presentationer att se fram emot på den artonde upplagan av Market Art Fair, den 17–19 maj:

Marit Tingleff, Divided Plane, 140 cm, 2003.

Marit Tingleff, Galleri Format, Oslo

Det Oslobaserade design- och konsthantverksgalleriet Format presenterar Marit Tingleff, en av Norges främsta keramikkonstnärer. Förhoppningsvis kommer Tingleff att visa något överdimensionerat arkaiskt som tar udden av alla tvådimensionella verk på duk som i övrigt dominer på Market.

Erik Uddén, Deep Shells (Blue Mustang) och Deep Shells (Horizon & Shelter), 2022. Fotograf Paulina Simon.

Erik Uddén, Jamila Drott och Charlotte Walentin, Elastic Gallery, Jädraås

Elastic Gallery, som nyligen ruraliserats till Gästrikland, visar en ovanligt tät svensk trio bestående av Erik Uddén, Jamila Drott och Charlotte Walentin. Alla tre har tidigare angripit ytor och material på ett ganska osentimentalt sätt, vilket utlovar en chosefri presentation.

Maria Wæhrens, Englen, egg tempera, kol och olja på duk, 220 x 490 cm, 2023.

Maria Wæhrens, Wilson Saplana Gallery, Köpenhamn

Danska Maria Wæhrens har en mer uttalad religiös tematik än vad man är van att se på kommersiella mässor. Wilson Saplana Gallerys presentation blir förhoppningsvis ett okonventionellt inslag på Market Debut.