Alla artiklar av Nils Olsson

Trosföreställningar

Med Rainbow in the Dark tar sig Malmö konstmuseum an den postsekulära samtiden. Resultatet är en mångbottnad, teatral men bitvis övertydlig utställning.

En mångfald av röster

Carlos Mottas utställning på Röda Sten låter möjligheten av en annan berättelse, en annan sanning, komma till uttryck genom arkivbaserade och multimediala installationer.

Linjen i samtiden

Märk linjen på Göteborgs konsthall överraskar inte med oväntade namn, men lyckas ändå synliggöra gränsdragningar med högst konkreta verkningar och funktioner.

Medi(a)entusiaster

Den mediehistoria «före och efter internet» som tecknas i Snel hest på Alingsås konsthall har hög igenkänningsfaktor men saknar rigorös analys.

Särskilt specifika objekt

I sin utställning på Göteborgs Konstförening återvänder Hans Gothlin till ett välbekant formspråk, men finner i det industriella och abstrakta en humanism: en materialets demokrati.

Nyligen publicerat

Manual för evighetens kritik

I Absolut farmakon frågar Axel Andersson vilken typ av konst och vilken typ av kritik som kan hjälpa oss att tänka på skalan av människosläktets totala utplåning.