Éva Mags verk för Santos idrottshallar i Göteborg tematiserar gemenskap och tillhörighet, men utan att bli socialt engagerad konst där vi uppmanas att aktivera oss själva.
Josefine Wikström
Alla artiklar av Josefine Wikström
En idé åt gången
På Göteborgs konsthall visas Akademin Valands masterstudenter i en strömlinjeformad utställning där mer prövande och experimentella inslag lyser med sin frånvaro.
Ensam framför skärmen
Mozart’s Ghost på Göteborgs konsthall är en förlorad möjlighet att ta sig an relationen mellan internet, feminism och motstånd i en tid när detta är ett högst angeläget ämne.
Performance utan politik
Den tredje upplagan av 13festivalen i Göteborg lyckades skapa en inkluderande plats där konstnärerna kunde experimentera och testa nya idéer.
Förtrycket som känns
Horses on Rollerblades på Konsthall C hade vunnit på att lyfta fram den aktuella och angelägna konsten istället för att försöka rama in utställningen som ett forskningsprojekt.
Sociala former
– Vi vill lyfta fram vad andra har gjort, och göra det till en del av vårt eget arbete, säger Åsa Norberg och Jennie Sundén vars utställning på Göteborgs Konsthall öppnar på lördag.
Ett år av motstånd
I en tid då demokratiska val möjliggör odemokratisk politik, hur kan vi se på motstånd innanför och utanför konstens gränser? Intervju med filosofen Howard Caygill.
Extremt verkliga stereotyper
David Åberg vill skapa ett fruset ögonblick i en värld som vi aldrig tidigare har sett. Men det som visas på Galleri Christian Larsen är inte nytt, utan väldigt gammalt.
17 december – Josefine Wikström
Kunstkritikks skribenter och inbjudna gäster väljer det mest intressanta från konståret 2016. Ett nytt bidrag publiceras varje dag från 1 till 24 december. Idag: Josefine Wikström.
Den sammansatta människan
Pina Bauschs retrospektiv på Martin-Gropius-Bau i Berlin gestaltar ett humanistiskt ideal med särskild resonans i dagens estetiska och politiska situation.
Samtidens mörker
The New Human på Moderna Museet ger en sammansatt bild av vår tid, men är mindre intresserad av att se dagens politiska konflikter som del av ett historiskt förlopp.
Istället för utställning – semester
Maria Eichhorn gest att stänga ner Chisenhale Gallery i London under utställningen för tankarna till samtida organisationsteori snarare än till kritik av kapitalistiskt arbete.