Alla artiklar av Hans Carlsson

Med biennalen mot framtiden

– Jag tycker att vi inom konstfältet idag tenderar att lägga för mycket vikt vid det förgångna, säger Maria Lind som nästa år curaterar den elfte Gwanjubiennalen i Sydkorea.

Det svårgripbara hatet

We Hate in Order to Survive på IAC i Malmö tar upp hatet som grund för samhörighet, och rymmer både propagandistisk förenkling och mer tankeväckande verk.

Provokation och tragikomik

Utställningen Sovjethippies: Estlands psykedeliska underground under 1970-talet på Moderna Museet Malmö berättar historien om en lika bortglömd som motarbetad subkultur.

Text som symtom

Marabouparkens utställning ABCDEFGHI vill ställa frågor om våra relationer till och i språket, men saknar kritisk hållning och riktning.

Nyligen publicerat

Verden i biter

Mens global politikk balanserer på en knivsegg flere steder i verden, synes den internasjonale kunstscenen denne våren å være opptatt av globalisme og transgeografisk dialog.

Fremmed for øyet

I Kjell Bjørgeengens utstilling på Galleri K er videosynthesizeren et skapende og sansende subjekt som former verden med oss, ikke bare for oss.

Det uendeligt abstrakte rum

Nanna Debois Buhl opstiller en visuel model af astrofotografiets historie. Men den stramme abstraktion levner ikke meget plads til de kvindelige astronomer, der ellers trækkes frem fra glemslen.