Alla artiklar av Hans Carlsson

Med biennalen mot framtiden

– Jag tycker att vi inom konstfältet idag tenderar att lägga för mycket vikt vid det förgångna, säger Maria Lind som nästa år curaterar den elfte Gwanjubiennalen i Sydkorea.

Det svårgripbara hatet

We Hate in Order to Survive på IAC i Malmö tar upp hatet som grund för samhörighet, och rymmer både propagandistisk förenkling och mer tankeväckande verk.

Provokation och tragikomik

Utställningen Sovjethippies: Estlands psykedeliska underground under 1970-talet på Moderna Museet Malmö berättar historien om en lika bortglömd som motarbetad subkultur.

Text som symtom

Marabouparkens utställning ABCDEFGHI vill ställa frågor om våra relationer till och i språket, men saknar kritisk hållning och riktning.

Nyligen publicerat

Syn, stemme og magt

Hvem bliver hørt i kunstlivet, i kønsdebatten og i samfundet? Den hvide mands system er tilsyneladende stadig styrende for diskussionen omkring køn og repræsentation.

Kunsten som kneppemaskine

Charlottenborg undersøger billedpornografiens frigivelse med en perlerække af danske og internationale kunstnere. Det er ikke kunstens skyld, at bunkepulet skuffer.