Frans Josef Petersson är sedan 2014 svensk redaktör för Kunstkritikk. Han är född 1977, boende i Stockholm och mångårig medarbetare på Aftonbladets Kultursida.
Drömmaren
Bruno Knutmans rykte fortsätter att växa, men själv förblir han en gåta.
Bruno Knutmans rykte fortsätter att växa, men själv förblir han en gåta.
Visar Den andalusiska hunden utan censur.
Den ikoniska sekvensen i Den andalusiska hunden ersatt med svart ruta.
Är monumentet på väg att ersättas av verk som sätter individens positiva upplevelse i centrum? Nytt minnesmärke över terrordåd i Stockholm hyllar kärleken.
Regeringens plan att förvandla Moderna Museet till en myndighetskoloss är ogenomtänkt och vårdslös.
Ny bok går på djupet med fotografen Christer Strömholms nazistiska historia.
Domedagskonst, en nyintroducerad pionjär och ett illavarslande kulturpolitiskt förslag präglar säsongen.
Konstnärer som skapar sina egna möjligheter utanför institutionerna engagerade våra läsare 2024.
Lisa Jonassons bilder är texter som är kroppar som är drömmar om förvandling.
På Nationalmuseum återföds konsten i varsam dialog med det förflutna.
Övergreppskritiken mot Vaginal Davis utställning på Moderna museet väcker frågor om konstens toxiska privilegiekultur.
Astrid Svangrens nya utställning är en fängslande vändning mot figurationen.
I tredje utgave av Kvenbiennalen knyttes arbeid til opplevelse av mening og tilhørighet i fellesskapet.
– Vi er veldig opptatt av kunstens ytringsrom, sier direktør Ingrid Røynesdal, etter reaksjoner på et verk av Noa Eshkol.
Karin Hellmans textilcollage är både gammalmodiga och hypermoderna, storslagna och fulla av integritet. På EMMA i Esbo får de äntligen sin stund i solen.
Afgangsudstillingen på Det Fynske Kunstakademi er følsom, men ikke sentimental.