Det är inte helt lätt att få överblick över den saliga blandning av utställningar, samarbeten, frukostar och programpunkter som äger rum under Stockholm Art Week, som börjar imorgon. Huvudpunkterna är förstås den nordiska konstmässan Market Art Fair, samt konstnärsdrivna Supermarket, som båda, häpnadsväckande nog, har arrangerats under nära nog två decennier.
Market presenterar sin största upplaga hittills med en satsning på unga nordiska gallerier i sektionen Market Debut på Spritmuseum, strax intill Liljevalchs där själva mässan äger rum. Supermarket smäller som vanligt på stort med ett femtiotal utställare från hela världen som kommer samman på Stadsgårdsterminalen, en före detta färjeterminal vid Slussen. Vid sidan av en mängd konstnärdrivna initiativ från Europa, så medverkar gäster från bland annat Colombia, Chile, Tokyo, Hong Kong och Kenya.
På torsdag kväll bjuder den socialistiska tidningen Flamman in till samtal om yttrandefrihet med utgångspunkt i sin uppmärksammade satirtävling i syfte att håna Turkiets president Recep Tayyip Erdoğan. Tjugo av de över 400 inkomna bidragen kommer dessutom att ställas ut, på Supermarket, i vad som utlovas bli «en konsthändelse med global sprängkraft».
Även Market knyter an till den sprängkraftiga frågan om svensk-turkiska relationer genom att bjuda in till samtal med fyra konstinstitutioner från Turkiet. Arrangemanget görs i samarbete med IASPIS och äger rum på lördag. IASPIS bjuder också in till en introduktion av Göteborgsbiennalen 2023, följt av en konversation med queer-tema mellan curatorn för årets biennal, João Laia, och den norska curatorn Anne Szefer Karlsen. Arrangemanget äger rum samtidigt som Flammans, så där får man välja.
Det vore ingen överdrift att påstå att Stockholm Art Week blandar högt och lågt, kommersiellt och ideellt. Veckan invigs imorgon, tisdag, på Hospitalet, Carl Kostyáls utställningsrum i Nacka. Kulturminister Parisa Liljestrand (M) och Stefan Hagdahl från Stockholm Konst invigningstalar.
Vid sidan av de stora mässorna och en uppsjö av tillfälliga arrangemang på olika platser runt om i staden, så har flera gallerier och konstinstitutioner vernissage under veckan. Här är några av höjdpunkterna.
Marcus Matt/Viktor Kopp, 13 maj–17 juni, Cecilia Hillström Gallery
Jag tycker Cecilia Hillström har haft ett övertygande program på senare år. Ofta visar galleriet två parallella utställningar, men detta är en gemensam presentation av två konstnärer ur olika generationer: Viktor Kopp, född 1971, och Marcus Matt, född 1991. Båda arbetar med ett slags förtätat måleri utan spektakulära utspel, som för några år sedan hade haft svårt att tränga igenom bruset, men som idag, glädjande nog, tas på större allvar.
Ingela Ihrman, Miss Brunnsviken, 11 maj–01 oktober, Carl Eldhs Ateljémuseum
Varje sommar får en ny konstnär ställa ut i Carl Eldhs vackert bevarade ateljé från tidigt 1900-tal. Efter Bella Rune och Klara Kristalova har turen kommit till Ingela Ihrman, som senare i år har en retrospektiv på Malmö konsthall. Ihrman arbetar med performance och skulptur med glimten i ögat, och utlovar platsspecifika verk som pendlar mellan dagdröm och fest.
Cara Tolmie, Cascade Bend Chamber, 13 maj– 26 augusti, Mint
I en annan historiskt och politiskt laddad miljö, nämligen ABF-husets källare, ligger den lilla konsthallen Mint som presenterar en hybrid mellan utställning, performance och musik av Cara Tolmie med gäster. Likt många performancekonstnärer har Tolmie dykt upp här och där under många år, men detta blir hennes första, lite större presentation i Stockholm, tror jag.
Nicklas Randau, Courtyard, 11 maj–22 maj, curated by Ebba de Faire, Sotheby’s Scandinavia
I auktionshuset Sotheby’s lokaler visas en utställning som för tankar till en light-version av gamla tiders Forum-arrangemang (minus de sexuella övergreppen, hoppas man). Malmö-konstnären Nicklas Randau visar ett tiotal nya målningar, och samtalar om Freud, andlighet och klassisk musik med Sveriges Radios Eric Schüldt, som gjort en spellista för tillfället. Kul!
Monica Sjöö, Den stora kosmiska modern, 13 maj– 15 oktober, Moderna Museet
Veckans tyngsta vernissage är Moderna museets retrospektiv med Moder Jord-feministen Monica Sjöö (1938–2005). Sjöö föddes i Härnösand, men var verksam i Storbritannien, och har fallit mellan stolarna både som utvandrad/invandrad konstnär och med sina parallella verksamheter som målare och aktivist. Utställningen går vidare till Modern Art Oxford i höst.
Gunnar Larsson, Det vackraste jag kan!, 13 maj–17, Susanne Petterson Gallery
Gunnar Larsson arbetar med klassiskt måleri som länge var bannlyst från samtidskonsten av skäl som idag framstår som tämligen svårbegripliga, även om hans sätt att välja skönhet över sanning säkert fortfarande kan uppfattas som kontroversiellt av vissa. Utöver måleri så visar Larsson nya teckningar utföra med Posca-pennor i vilka han undersöker och leker med linjen som formelement utifrån parametrarna «rum, ornament, HEJ!».
Silje Figenschou Thoresen, härifrån strök gränsen mot nordväst i en båge, 13 maj–17 september, Marabouparken, Sundbyberg
Silje Figenschou Thoresen har synts i en rad utställningar på senare år, men detta blir hennes första stora solopresentation i Sverige (kanske även medräknat hennes hemland Norge?). Det blir «skissartade strukturer» baserade på samisk designtradition, samt teckningar som kretsar kring historiska bosättningar i konstnärens hemtrakter i Kirkenes. Angeläget.