Hva gikk feil?

Reality Check 1 ga stemme til det mislykkede og lot kunstnere presentere sine mest feilslåtte prosjekter.

Reality Check 1, Kafè Mir. Gorm Heen, Bjarne Kvinnsland, Marius von der Fehr, Ellen Friis, Amanda Steggell, Jörn J. Burmeister
4 desember, 2004

Reality Check 1 ga stemme til det mislykkede og lot kunstnere presentere sine mest feilslåtte prosjekter. På tross av litt startvansker og et heller labert oppmøte, mener vår anmelder at prosjektet har livets rett.


Det är något otroligt sympatiskt över det här initiativet; att låta konstnärer presentera projekt som på en eller annan kritisk punkt misslyckades. Arbeten som påbörjades med de bästa avsikter och avslutades i bitter förtvivlan, ofta ofullbordade. Det kunde fort ha blivit en slags golden turkey-liknande tillställning som utmärkts av ren skadeglädje, men det hela utspelar sig faktiskt i kollegialt samförstånd, och med en viss lakonisk munterhet. Och även om den glesa skaran som befann sig på Mir den här lördagseftermiddagen stort sett utgjordes av dom närmast sörjande finns det anledning att tro att det här faktiskt är en nödvändig process, och att konceptet har alla förutsättningar för att bli en fast programpunkt med en växande publik. För det är trots allt ganska angelägen information som presenteras här; varför blir vissa arbeten grandiosa magplask?

Ett genomgående problem för flera av dom projekt som presenterades den här första gången var «staten-ger-mig-hälften-av-vad-som-behövs-syndromet» – dvs, konstnären finner sig stående med en imponerande summa statliga pengar, men behöver lik förbannat det dubbla för att ro projektet i land. Vad gör man då? Lämnar tillbaka 350 000 till staten och beklagar? Går på fylla? Säkert i en del fall, men dom flesta gör ett gott försök att rädda vad som räddas kan och misslyckas så klart mer eller mindre katastrofalt. Det kan ibland se ut som om staten föredrar att stödja två misslyckade verk hellre än ett lyckat.

Men det är så klart fegt att bara skylla på staten; det är trots allt fler faktorer som spelar in för att något ska gå riktigt åt helvete. Dålig tid till exempel. Marius von der Fehr´s Entropy är ett solklart exempel, i tillägg till att vara en event som närmast antagit mytiska proportioner med tiden. Inte minst på grund av den tidvis hätska diskussion som fördes på dom här sidorna efter premiären. Ingen som var där har helt kunnat förklara vad som egentligen hände. Det sker inte på Mir heller, även om von der Fehr går sakligt igenom varje steg på vägen mot den ohyggliga undergången och artistiska kollapsen med en video från föreställningen som backdrop, och det är lätt att förstå frustrationen, men ändå är det som om något oförlöst hänger kvar – och det är genomgående för alla som försökt återge vad som egentligen hände den där enda kvällen stycket visades. Många har försökt förmedla sin upplevelse till mig utan att ha nått helt fram. Det här verkar ha varit ett misslyckande som inte helt låter sig beskrivas, you had to be there, och det var jag inte.

Och så kan det ju faktiskt hända att det är något grundlägggande fel på själva projektet, och att varken tid eller pengar kan rädda det. Jag menar, shit happens, ingen är perfekt. Inte jag heller; jag missade dom två första presentationerna; Gorm Heen´s tio meter höga raket i papp i en villa på Oslos vestkant (Varför? Oh Gud, varför? Vad är det som driver en man till att göra något sånt?), och Bjarne Kvinnsland´s mobila kulturhus som strandade någonstans på halva vägen mot realisering. Och jag tvingades lämna tillställningen mitt under den sista; Jörn J. Burmeister´s sorgtunga erkännande att trots hårt arbete och många försök har han fortfarande inte helt fått till kopplingen mellan global kapitalism och the hamster dance (kanske heller inte den mest självklara kombinationen att utgå från) – ett projekt som bär alla tecken på att ha spårat ur rejält redan på ett tidigt stadie och tillåtits fortsätta planlöst till utmattningens gräns.

Däremellan har jag i alla fall fått med mig tidigare nämnde von der Fehr, och Ellen Friis´ tragiska försök att göra i alla fall något med sitt projekt i Palast der Republik, även om det blir mindre och mindre svängrum i en nedåtgående spiral av olyckliga omständigheter tills hon till slut i en närmast patetisk gest försöker ge bort byggnaden till en tillfällig förbipasserande på gatan och inte ens klarar det. Ingen vill ha det. Förnedringen är total.


Motherboard´s Game, set, match är jag däremot inte säker på om det egentligen kvalificerar som ett misslyckande. Det är för all del en lång och snårig historia och en totalt halsbrytande process som slutar någon helt annanstans än vad som var tänkt, efter att ha förflyttat sig mellan Australien, Japan och fan vet vad, men det lilla jag såg av slutresultatet – tydligen ett extremt textbaserat stycke som slutligen sattes upp på Black Box – såg egentligen inte så illa ut. En man på en tennisplan med tusentals bollar är ett ganska intrikat scenario; jag kan inte tänka mig att det var så illa som dom vill ha det till, men okay, jag har bara sett ett par minuter av det.

Gratis lunch mitt i programmet. God. Vegetarisk. Kanske det har med dagsformen och julhelgsparanoian att göra, men av och till känns det som om 6 timmar är ganska mycket misslyckande på en dag. Trots att jag bara är på plats i knappt 4 av dom blir det av och till beklämmande, särskilt när det av och till händer att t o m presentationen av misslyckandet misslyckas. Nästan alla har dom vanliga tekniska problemen. Men det slår mig bara av och till, oftast glider det fint och är intressant hela vägen. Emellanåt kanske lite FR underhållande; det händer fortlöpande att jag slår mig för pannan i förtvivlan medan alla andra skrattar, för i grund och botten är det frågan om något tragiskt. Det fina är att det heller aldrig glöms att det också handlar om något heroiskt. En viss stolthet över missarna får en chans att manifestera sig här; för det är trots allt ett faktum att den enda chansen att undgå misslyckanden är att låsa in sig och ge fan i att göra något som helst. Och just därför ser jag det här an med tillförsikt; jag är helt övertygad om att det här med tiden kommer att bli väldigt bra och närapå omistligt.

Comments