Gallerihelg i Malmö

– Malmös konstscen befinner sig i en dynamisk period, men det är svårt finna plats för ateljéer och utställningsverksamheter, menar Elena Tzotzi från Signal, som är del av evenemanget den 23–25 februari.

Isabel Lewis, Indoor and Outdoor Occasions, installationsvy från Tanz im August, Berlin, 2015 Foto: Vitali Wagner. Isabelle Lewis An Occasion uppförs i Moderna Museet Malmös Turbinhall imorgon, fredagen den 23 september.

Imorgon, fredag, går Malmö Gallerihelg av stapeln. Det är ett brett evenemang där 84 gallerier, institutioner och tillfälliga konstnärsdrivna initiativ håller öppet, samordnat av Konstfrämjandet Skåne. Det hela startade på 1990-talet som en gallerinatt men sträcker sig nu över en hel helg, med en rad vernissager, öppna ateljéer, pop up-gallerier och festligheter. 

Malmöpubliken kan under helgen ta del av flera inslag influerade av samtida klubbkultur. Imorgon fredag uppförs Berlinbaserade Isabell Lewis An Occasion i Turbinhallen på Moderna Museet i Malmö. Verket beskrivs som ett salongsliknande arrangemang med musik, växter och dofter, där tidigare versioner har visats på bland annat Tanz im August i Berlin och Tate Modern. Samtidigt visar Lilith Performance Studio det egenproducerade verket Game Changer, där publik och aktörer rör sig i en dunkel klubbmiljö klädda i «anonymiserade huvor och karnevalistiska fjädra».

I övrigt präglas årets program av samarbeten och en vilja att uppmärksamma villkoren för den lokala konstscenen i Malmö. Vägg i vägg med Lilith Performance Studio har Skånes konstförening vernissage för to whom I direct my longing, en videoutställning baserad på ett residens för QTBIPOC-konstnärer bosatta i Skåne. Samma kväll öppnar fotogalleriet Format och konstnärsdrivna Celsius Projects en gemensam utställning som visas på båda platserna. Sex lokala och internationella konstnärer tar fasta på «mötespunkten mellan de medier som gallerierna vanligtvis presenterar» (dvs. fotografi respektive skulptur och performativa verk). 

Format är ett ideellt drivet centrum för fotografi som har funnits i Malmö sedan 1983. Under många år låg verksamheten i Kulturhuset Mazetti, och sedan flytten lite längre bort på Möllevången för fyra år sedan har man märkt av sviktande besökssiffror.

– Som ett fotogalleri har vi varit lite vid sidan om, så vi tyckte att samarbetet med Celsius var ett bra sätt att skapa dialog om hur vi kan vara en del av Malmös konstscen. Vi har många besökare som kommit till oss i flera år, men vi vill försöka nå ut lite bredare, berättar Cian Burke, intendent på Format.

En annan Malmö-institution, Signal Center för Samtidskonst, har just flyttat till en tillfällig lokal som invigs på fredag med utställningen Det som står på spel. Konstnärerna Elin Alvemark och Jennifer Spångerud bor visserligen i Göteborg, men utställningen behandlar förutsättningarna för Malmös konstscen. Utgångspunkten är att de kvarter där Signal håller till har blivit attraktiva sedan spelföretaget Massive etablerade sig där och nu renoveras med Andy Warhols The Factory som förebild. 

Elin Alvemark & Jennifer Spångerud, Det som står på spel, 2022. Utställningen öppnar på Signal Center för Samtidskonst den 23 september.

– Här låg det tidigare bokförlag och ett litet filmbolag. Nu har det flyttat in ett stort arkitektkontor, en modellagentur, app-utvecklare, och så vidare. Samtidigt marknadsförs fastigheten som «det anrika kulturkvarteret». Det pratas om kreativa näringar, men det är ju vinstdrivande företag det handlar om, inte kreativitet som i konstnärer eller ateljékollektiv, för allt det har ju kickats ut, säger Elena Tzotzi på Signal och berättar att tanken är att de ska flytta tillbaka till sina gamla lokaler när de är färdigrenoverad i början på nästa år, men att de inte vet vad som kommer att ha förändrats och om de lämpar sig för utställningsverksamhet.

 – Vad vi vill lyfta med Det som står på spel är en större diskussion om vad konst och kultur innebär. Malmös konstscen befinner sig i en dynamisk och expansiv period, men det är svårt att finna plats för ateljéer och utställningsverksamhet. De rummen krymper, blir dyrare och flyttar längre ut. Därför är satsningar, som Gallerihelgen, som visar upp stadens konstscen jätteviktiga, understryker Tzotzi.

Lilith Performance Studio, Game Changer, 2022. Idé och genomförande: Elin Lundgren och Petter Petterson. Musik: Siri Jennefelt.