Prekära gemenskaper
Årets upplaga av Sydneybiennalen är en starkt platsbunden och fysisk konstupplevelse, som efter att ha varit öppen i 10 dagar endast är tillgänglig online.
Årets upplaga av Sydneybiennalen är en starkt platsbunden och fysisk konstupplevelse, som efter att ha varit öppen i 10 dagar endast är tillgänglig online.
Den 11:e Gwangjubiennalen breder ut sig på ett stundtals okoncentrerat sätt, men lyckas utan storslagna gester ta sig an angelägna frågor i nuet.
Årets Sydneybiennal tar fasta på alternativa former för kommunikation och liv, fjärran från de politiska protester som kännetecknade biennalen för två år sedan.
Trots Sydney-biennalens uppmuntran att fantisera om andra världar, visar många av de medverkande konstnärerna att de är väl så upptagna av att påverka konkreta politiska realiteter.
Den 13:e upplagan vill att vi ska skämmas.
Lawrence Abu Hamdans akustiske kartlegginger på Munchmuseet blåser nytt liv i kunst som kunnskapsproduksjon.
Sterke farger redder ikke Johannes Høies nye veggmaleri på Aker brygge fra de arkaiske klisjeenes grep.
I maleriet er figuration altid en form for reduktion, men man undervurderer kunstmarkedets nye darling Issy Wood, hvis man reducerer hendes malerier til ren millennial-klynk.