När den sjätte upplagan av Stockholm Art Week går av stapeln så är huvudaktörerna som vanligt den nordiska konstmässan Market Art Fair och det konstnärsdrivna alternativet Supermarket. Market är i tillbaka i Liljevalchs nyrenoverade lokaler på Djurgården, och öppnar för professionella besökare på torsdag och för allmänheten på fredag. Supermarket öppnar redan onsdag kväll, i det så kallade slakthusområdet strax söder om innerstaden.
Till detta kommer en mängd mindre evenemang, som grupputställningen Monopol som anordnas av gallerierna Belenius, Elastic och Johan Berggren på Spritmuseum på Djurgården. Den minnesgode läsaren minns kanske att en «anti-mässa», med Jonas Ekebergs formulering, med samma namn anordnades första gången 2013.
I år lanseras dessutom fotomässan Haute Photographie på Fotografiska som en av «de tre tongivande mässorna» under Stockholm Art Week.
BÄTTRE NORDISK REPRESENTATION
Under flera år har Market marknadsförts som «nordens ledande konstmässa», en formulering som på senare år satts under press när de Köpenhamns-baserade mässorna Chart och Code har flyttat fram positionerna. Till skillnad från de danska mässorna så har årets Market få internationella utställare, och man har dessutom alltid haft svårt att locka till sig de norska gallerierna. Möjligen representerar årets upplaga ett trendbrott, då det tongivande galleriet Standard (Oslo) medverkar med en solopresentation av den svenske målaren Mikael Lo Presti.
– Den amerikanska marknaden är fortfarande vår största marknad, vilket blir tydligt i ljuset av att vi har gjort tre konstmässor i USA under de senaste sju månaderna, betonar Mary Grace Wright på Standard, som har valt att delta på Market specifikt för att marknadsföra Lo Presti.
– En solopresentation av en ung svensk konstnär på en konstmässa i Stockholm verkade som en vettig idé för oss för att nå fler människor med hans verk innan vi gör hans första soloutställning på galleriet i Oslo, säger Wright till Kunstkritikk.
GALLERIBRANSCH VID EN VÄNDPUNKT
Galleri Nordenhake medverkar på Market med en solopresentation med den mexikanske konceptuelle fotografen Inaki Bonillas. Gallerichefen Ben Loveless berättar att man, i likhet med många internationellt verksamma gallerier, har börjat fundera på nya strategier för medverkan vid mässor.
– Häromåret medverkade vi vid totalt tolv mässor, men vi har börjat trappa ned, berättar Loveless, som menar att galleribranschen närmar sig en kris där de medelstora och mindre gallerierna blir utkonkurrerade av de stora jättarna. Effekten blir att det inte längre finns lika många forum för att lyfta upp nya talanger.
– Det känns allt mer som att de internationella konstmässorna är skapade för de stora jättarna, som David Zwirner och Gagosian. De har ju ofta inte så mycket högre omkostnader för att medverka än de små och medelstora gallerierna, samtidigt som de kan sälja verk i en helt annan prisklass, argumenterar Loveless.
Det svenska galleriförbundets ordförande Cecilia Hillström tycker att Market har ett bra fokus, både ur ett lokalt och nordiskt perspektiv, men menar att konstmässorna generellt har fått för stor makt över konstmarknaden.
– Jag ser tendenser där gallerierna har tvingats anpassa sig för det internationella mässformatet, istället för att gallerierna, tvärtom, behandlas som mässornas kunder, säger Hillström.
– Detta inte är idealt för samtidskonsten, då den riskerar att bli anpassad efter ett väldigt kommersiellt sammanhang, säger Hillström. Hennes galleri medverkar på Market med en solopresentation av den svenska konstnären Kristina Matousch.
VIKTIGT ATT SPRIDA RISKERNA OCH VISA NYA KONSTNÄRER
Flera gallerier som Kunstkritikk talar med påtalar samma problematik, där kostnaden för att medverka vid de internationella mässorna långsamt håller på att marginalisera mindre aktörer. Parallellt finns en motreaktion med nya former av samarbeten och konstellationer. Under Stockholm Art Week anordnas till exempel Monopol, där tre gallerier gör en gemensam utställning, och C/O Stockholm där Björkholmen Gallery och Stene Projects gör ett arrangemang med några av stadens antikhandlare.
Kan en de mindre regionala mässorna fungera som alternativ till de internationella mässorna, när storlek och skala blir allt viktigare för framgång? Nej, tycks Ben Loveless mena, Market är inte ett alternativ utan snarare ett komplement:
– För oss är Market i hög grad en del av en lokal förankring och ett sätt att visa upp oss i vår egen kontext, säger Loveless. I likhet med Standard (Oslo) ser han mässan i Stockholm som en lämplig plats att presentera nya konstnärer, samtidigt som de stora internationella mässorna fortfarande är de viktigaste för galleriet att medverka i.
Cecilia Hillström håller med om att de stora mässorna är fortsatt viktiga för de mellanstora aktörer som lyckas bli utvalda, men understryker vikten av att ett galleri har en bred bas.
– Hela galleriets ekonomi kan undermineras om en mässa inte går runt. Därför är det viktigt att sprida riskerna mellan olika typer av mässor, samtidigt som ett galleri måste bygga upp en trovärdighet för hela sin verksamhet och inte bli beroende av enskilda konstnärer, säger Cecilia Hillström till Kunstkritikk.