7 december

Curatorn Magnus af Petersens om tre utställningar i Öresundsregionen som fick hans hjärta att bulta.

Lenke Rothman, Läget, 1986. Foto Helene Toresdotter.

Lenke Rothman, Liv som tyg, Malmö Konsthall 

Lenke Rothman (1929–2008) gick bort för 16 år sedan men hennes konst känns fullständigt aktuell och samtida. Hon kom till Sverige 1945 som judisk flykting med traumatiska erfarenheter av två förintelseläger. Malmö konsthalls utställning var full av smärta och mörker men också läkande och hopp. Här fanns assemblage av textil, ofta olika mönstrade stuvbitar, ibland även med funna vardagsföremål som fogats samman med nål och tråd. Stygnen leder lätt tankarna till ärr samtidigt som det finns något lätt och lekfullt i anslaget, som en hyllning till det vackra i det vardagliga. 

Firelei Báez, Fruta Fina, Fruta Estrańa (Lee Monument), 2022, Louisiana Museum of Modern Art, Donation: Deborah Beckmann & Jacob Kotzubei. Foto: Louisiana Museum of Modern Art / Camilla Stephan.

Firelei Báez, Trust Memory Over History, Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk

På Louisiana har måleriet alltid varit centralt. Utställningen med Firelei Báez, född 1981 i Dominikanska Republiken, innehöll framför allt stortskaligt måleri men även installationer och grupper av mindre verk på papper. De stora målningarna – ofta föreställande en slags hybrider mellan människor, fåglar och växter i intensiva färger, skimrande blått, grönt rött – är ibland målade över gamla kartbilder. Fantastiska håruppsättningar, undervattensvärldar, våld och skönhet – det är förföriskt vackert men bitvis också otäckt. Likt Ellen Gallagher hämtar Báez inspiration från Afrofuturismens myter. 

Agnes Denes, Wheatfield – A confrontation: Battery Park landfill, Downtown Manhattan, 1982.Copyright Agnes Denes, Courtesy Leslie Tonkonow Artworks + Projects.

Agnes Denes, Övningar i eko-logik, Lunds Konsthall

Bilderna av Agnes Denes varmt gula sädesfält mot en blå himmel och Manhattans skyskrapor, bara två kvarter från Wall Street och World Trade Center, är ikoniska. Det är på en gång obegripligt och hoppfullt att en konstnär lyckades genomföra detta verk på närmare en hektar av vad som måste ha varit bland världens dyraste mark i den internationella kapitalismens absoluta centrum. Wheatfield – A Confrontation: Battery Park Landfill, Downtown Manhattan (1982) är ett klassiskt Land art-verk, och ett relationellt arbete där planteringen och skördandet ingick, men framför allt ett ekologiskt aktivistiskt projekt med en sådan visuell styrka att det fungerar även som bild.

Magnus af Petersens är frilansande curator och chefscurator vid investeringsfonden Arte Collectum. Han var tidigare chefscurator för Whitechapel Gallery i London och chef för Bonniers konsthall i Stockholm. Våren 2025 curaterar han en utställning med abstrakt måleri på Konstnärshuset tillsammans med Ashik Zaman, och en utställning med konstnären Karin Alfredsson på Nobel Prize Museum, båda i Stockholm. 

Övriga bidrag i julkalendern här.