5 december – Julia Bondesson

I julkalendern sammanfattar våra egna skribenter och inbjudna gäster det intressantaste från konståret 2017. Idag: Julia Bondesson som är konstnär.

Kunstkritikks julkalender sammanfattar våra egna skribenter och inbjudna gäster det intressantaste från konståret 2017. Idag: Julia Bondesson som är konstnär. 2018 är hon stipendiat vid Cité Internationale des arts i Paris, och aktuell med utställningar på bland annat Hertha Hillfon c/o Skeppsholmen i Stockholm och Krognoshuset Aura i Lund.

 

Utställningar

Labyrinth of Silence i utställningen Intuition på Palazzo Fortuny, Venedig

Utställningen Intuition på Palazzo Fortuny i Venedig var maffig, men riktigt intimt blev det högst upp i huset där installationen Labyrinth of Silence visades. På plattformar, som ramades in av en labyrint uppbyggd av mörka rustika material, visades målningar och skulpturer ställda mot varandra i par. De minimalistiska verken gav en befriande känsla av spontanitet. Speciellt minns jag mötet mellan en människoskulptur i marmor från 5000 år före Kristus som visades tillsammans med en abstrakt oljemålning av Kazou Shiraga från 60-talet.

Soft Materials (2004) av Daria Martin i The New Human på Moderna museet i Stockholm

Mötet med Daria Martins videoverk Soft Materials på Moderna museet var viktigt för mig. I verket ställs dansaren mot den enkla maskinen, programmerad att lära sig från sina känselintryck. Dansaren är natur medan maskinen, med sina fumliga känselspröt riktade utåt, blir en symbol för vårt gemensamma själstillstånd.

Planetarium (2017) av Therese Enström i en ateljé i Högdalen

I en källare i Stockholmsförorten Högdalen finns ett ateljékollektiv, och där har Therese Enström sin arbetsplats. Den doftar te och rökelse. I våras var jag där för första gången på länge och möttes av verket Planetarium som består av bland annat växtfärgat toapapper, fruktskal, geometriska modeller och akvareller. Allt sammanställt till en installation från golv till tak. Enström arbetar med akvarell på ett rumsligt sätt som jag inte har sett tidigare. Hennes verk utgår ofta från rymd på olika sätt och har en dynamik och spänning som är väldigt inspirerande.

 

Publikationer

Fermentera: Mat med jäst mögel och bakterier (2016) av Jenny Neikell, Norstedts. 

Jag fick denna kokbok i julklapp av min syster förra året och har under sommaren inlemmat så många av bokens recept i min kost att den har förändrat min syn på matlagning. Recepten spänner över dagar och veckor; pytsarna med grönsaker, bönor och frukt puttrar i rumstemperatur medan bakterierna kryddar och tillreder.

 

 

  Wipp Wipp (1981) av Erik & John Wipp, Kalejdoskop. 

Under en promenad i Lund passerade jag John Wipps Badlakanlandskap från 1980, en fasadsgraffito på Stora Södergatan 45–47. De milda färgerna och böljande tyger gjorde starkt intryck på mig denna soliga höstdag. Mitt sällskap under promenaden påminde mig om en katalog av John och Erik Wipp, där bröderna visar foton och målningar sida vid sida. Verken i boken är både personliga och allmängiltiga, något som återkommer även i sgraffitton.

 

Händelser

Bäcken av Alexander Wireen, Killeberg

Under året har jag med stor nyfikenhet fått följa processen bakom Alexander Wireens arbete med teaterföreställningen Bäcken. Det handlar om en miniatyrteater med handskdockor av bambu, som ackompanjeras av överdimensionerande cymbaler, gongar och träblock. Föreställningen ter sig närmast abstrakt och är mörk, galen och poetiskt medryckande.

Diskussion