–
Tankar som grodyngel
Majlis Agbecks broderier har fått allt mer uppmärksamhet på senare år. Nu visas de i koncentrerad form på Cecilia Hillström Gallery i Stockholm.
Majlis Agbecks broderier har fått allt mer uppmärksamhet på senare år. Nu visas de i koncentrerad form på Cecilia Hillström Gallery i Stockholm.
I Lisa Jonasson utställning på Galleri Magnus Karlsson i Stockholm är människan lika liten och förvirrad som kristallklar och avgrundsdjup.
I Ann Edholms nya måleri på Galerie Nordenhake tycks kropp och rök, minne och glömska, sammanvävda i en evig monstruös omfamning.
Stina Stigells verk för Tingsrätten i Nacka gestaltar sviktande framtidstro och ideologisk förvirring, en stad som på ett sätt redan är vattenfylld, kall, hal och flytande.
Den norska konstnären Idun Baltzersens debut på Galleri Magnus Karlsson väver samman figuration och materialitet i monumentala träsnitt där flickor vänder sig in i bilden.
Jens Fänges scenografiskt uppbyggda utställning på Bonniers konsthall visar en konstnär som är svag för konstnärliga och tekniska överdrifter.
Den svensk-samiske konstnärens retrospektiv på Gävle konstcentrum visar att det framförallt är den starka tron på berättelsens kraft som gör hennes konst angelägen idag.
Efter en uppmärksammad karriär på 60-talet tog Ulla Wiggen en paus som varade i fyra decennier. Nu visar hon ett nytt, subtilt reflekterande måleri på Belenius i Stockholm.
Regeringens förslag om högskolor som vinstdrivande stiftelser har redan stött på hård kritik. Nu avfärdas det även som modell för konsthögskolor.
På det nyss omformade Kulturhuset i Stockholm vurmar den nya ledaren på konstområdet för kontroversiella konstnärer och tv-spel.
Gruppeutstillingen Unge inviterte på Galleri LNM i Oslo minner om hvorfor maleriet kan kjennes nytt selv når det ikke er nytt overhodet.
Kunstkritikks redaksjon om kunsten vi gleder oss til i Norge, Sverige og Danmark, til tross for en usikker situasjon.
Stian Gabrielsen er ansatt i heltidsstilling som norsk redaktør for Kunstkritikk.
Helena Lund Eks utställning på ett gym Stockholm visar att det viktiga för samtidskonsten är att ta sig an livet som det ser ut nu, inte vara del av en institution.