Om en ko

Damien Hirsts gjennombruddsverk Mother and child divided fra 1993 blir referansepunktet som alt annet på denne utstillingen må sees i forhold til.

Damien Hirsts gjennombruddsverk Mother and child divided fra 1993 blir referansepunktet som alt annet på denne utstillingen må sees i forhold til.


Så finner man sig själv plötsligt stående mellan två halvor av en ko med pannan i djupa veck, grubblande över vad det egentligen är som gör en ikon till en ikon. Och varför en ko är så jävla ful inuti. Och om det i det här fallet kanske egentligen ska läsas som i kon. Och om jag kanske i själva verket spårade ur redan där och borde börja om? Ok, jag försöker igen.

Så finner man sig själv plötsligt stående mellan två halvor av en ko med pannan i djupa veck, grubblande över om det är tillfälligheter som avgör vad som blir stående som signifikativa verk. Mother and child divided är avgjort ett av 90-talets viktigaste arbeten, ett av dom första man tänker på i förbindelse med det passerade årtiondet. Men varför? Jag inbillar mig att svaret ligger just här någonstans, mellan halvorna. Så här tio år efter har det naturligtvis förlorat lite av den slagkraft det en gång hade; det varken chockerar eller förför längre, och det är bara till verkets fördel, för nu kan man ju faktiskt – kanske – göra sina reflektioner med klar blick. En sak, som kanske är ovidkommande för somliga, men som jag nu inte kan låta bli att stå och spekulera i, där jag står, är faktiskt det rent hantverksmässiga; den mängden praktiskt arbete som ligger bakom. Att klyva en ko på längden måste trots allt med all nödvändighet vara en ganska messy business. Hur gick det egentligen till? Och vad vill det säga att vara Damien Hirst? Att ha gjort sitt viktigaste arbete för tio år sedan? För trots medecinskåp, operationsbord och döda flugor – komponenter man faktiskt inte kan misslyckas med, och som Hirst med den äran behandlar närmast virtoust – så kvarstår ett stort problem; hur fan toppar man ett mästerverk? Vart ska man gå efter något sådant? Och varför tar jag det tabulagda ordet mästerverk i min mun? Därför att det faktiskt är ett jävla mästerverk.

På Astrup Fearnley kan man se flera försök att finna en väg ut ur dilemmat; en del mindre lyckade – Jättestort askfat, hallo? Claes Oldenburg, kom tillbaka! – andra med en desperat underton (Låt oss kasta målarfärg på en roterande skiva så får vi se vad som händer!), och det är så fullt förståeligt att man nästan känner sympati. Det är lätt att föreställa sig traumat som ligger i att försöka göra något annat än att sänka ned djur i formalin när man i ett slag gjort raketkarriär just genom det. Och den här utställningen ger ingen anledning till att tro att han har kommit helt över det än. Det är möjligt att han skrattar hela vägen till banken, men det är lika troligt att tårarna sprutar förtvivlat i ateljén. Men han försöker, och han försöker bra.

Nyare verk, som Adam & Eve exposed, och den kryptiska From the cradle to the grave, är mer intrikata, och tydliga markeringar i vägen vidare. Det ligger en form av logik i att dom känns mer angelägna än mycket annat här; det är dom nyaste verken, och därför också dom som ligger längst ifrån formalintankarna i tid räknat. Adam and Eve exposed – en manskropp och en kvinnokropp på varsitt operationsbord, täckta av ett blått lakan med fikonlövsformade öppningar för genitalierna – skulle antagligen hypas till förbannelse om det var en annan konstnär som låg bakom det. Det skulle få enormt med uppmärksamhet, om det bara inte var för att det var mannen med formalinet som gjort det. Det är lätt att konstatera, för det spelar ingen roll hur bra eller dåligt det är; jag återvänder lik förbannat till det trånga utrymmet mellan två halvor av en ko. Det är just där emellan som Damien Hirsts latenta våld, lite för smarta engelska distans, och utpräglade perversion står i zenith och transcenderar sig själv; blir något annat, något jag inte har ord för. Helt enkelt något magiskt. Och så länge Mother and child divided står i en utställning kommer jag att vara lite likgiltig för resten. För det går inte att komma ifrån; det är en förbannat bra piece; både förtrollande och förkrossande. Närmast naturlyrisk i sin drömska, flytande kvalitet, och hjärtlöst brutal i sin uppriktiga ton. Och helt igenom pervers. Den blir bara bättre med åren. Fast det blir i ärlighetens namn Hirst också, och det är fullt möjligt att han förr eller senare klarar av att passera sig själv. Men tills vidare respekterar jag honom för att han försöker, och att han försöker såpass bra som han ändå gör. Dom minst intressanta sakerna här är ändå så vassa att det finns folk som skulle ge sin högra arm för att kunna prestera något i närheten av det. Men så länge kon och kalven står i samma lokal kommer dom att slå ihjäl allt annat; och här ligger en läxa för alla kuratorer; det kan faktiskt hända att ett arbete är FR bra, och i det här fallet raderar det nästan allt annat. It´s the curse of the cow; moo-moo!!!

Comments (13)