Det har på senare år larmats om kris i galleribranschen, men när Market Art Fair öppnar för allmänheten på fredag så är det med den största upplagan hittills. Utöver något enstaka internationellt galleri så kommer de totalt 47 utställarna från Norden. Dessutom lanseras Market Debut för unga gallerier som ställer ut för första gången på mässan. Sju gallerier från Sverige, Norge, Danmark och Island (men inget från Finland) ställer ut på Spritmuseum, ett stenkast från Liljevalchs, där den stora balunsen äger rum.
Market grundades 2006 som en mässa för kommersiella gallerier, och fick snabbt en pendang i den vildvuxna konstnärsdrivna mässan Supermarket (som öppnar imorgon). Men i år har Market luckrat upp gränserna och bland de debuterande utställarna märks till exempel konstnärsdrivna MELK och icke-vinstdrivande Van Etten, båda från Oslo. MELK ställer ut Azar Alsharif, medan Van Etten visar konstnärsduon Insecure Art Girl.
– Just nu är det bara Market Debut som är öppen för konstnärsdrivna gallerier, då vi upplever att sådana distinktioner inte är lika centrala för den yngre generationen. Har man en så unik plattform som Market Art Fair – som samlar konstnärer, gallerister, privata samlare, institutioner, makthavare och allmänheten – så måste man ständigt vända och vrida på sig själv för att bäst använda sig av den. Vår ambition är att främja den nordiska samtidskonstscenen och då låser vi inte oss till ett sätt att göra det på, säger Sara Berner Bengtsson, VD för Market Art Fair sedan 2020.
– Vi har de senaste två upplagorna haft ett stort överskott på ansökande gallerier och har länge letat efter möjligheter att expandera. När vi fick tillfället att vara på Spritmuseum ville vi ta chansen att göra något som speglar den nordiska samtida konstscenen idag. På så vis föddes Market Debut som förhoppningsvis kan bli ett återkommande inslag på mässan.
Andra katter bland hermelinerna är Carl Kostyál och CF Hill som trots att de är etablerade aktörer är med på Market för första gången. De arbetar med delvis annorlunda affärsmodeller än klassiska gallerier: Kostyál har under flera år drivit utställningsplatser i olika rivningskåkar i Stockholm, just nu på Hospitalet i Nacka, parallellt med en traditionell galleriverksamhet i London. CF Hill driver sedan 2015 en utställnings- och affärsverksamhet i Stockholm, men representerar inte konstnärer vars intressen de tar tillvara över tid. På Market visar de superetablerade Charlotte Gyllenhammar, medan Kostyál visar stjärnskottet Camilla Engström från Los Angeles.
Varför har de inte varit med tidigare, och hur kommer det sig att de är med i år? Har någon protesterat?
– Det korta svaret är att de inte sökt tidigare* och nej, det är ingen som protesterar även om vi fört en nära dialog med våra utställare, vilket vi gör i många frågor, säger Berner Bengtsson.
– Vi har två mål: att främja den nordiska samtidskonstscenen och att man som besökare och köpare ska mötas av den bästa nordiska konsten just nu. Att våra utställare främjar samtidskonsten uppfylls genom att man representerar nu levande nordiska konstnärer, har en gallerilokal med publika öppettider, verkar för konstnärens karriär och delar försäljningen med konstnären, vilket dessa två aktörer gör, förtydligar hon.
– Dessutom har många klassiska gallerier av och till viss konsthandels- eller advisory-verksamhet vid sidan av eller är tillfälligt mellan lokaler. Och att börja utesluta gallerier på grund av alltför strikta kriterier skulle bara gå ut över konsten som visas på mässan. Market ska inte vara en domare över konstscenen utan åstadkomma gemenskap, avslutar hon.
Enligt Svenska Galleriförbundets ordförande Ola Gustafsson från Elastic Gallery så speglar detta konstmarknadens utveckling.
– Galleribranschen befinner sig i förändring, och hybridformer blir allt vanligare. Carl Kostyál arbetar som ett klassiskt galleri i London men ännu inte i Sverige. CF Hill stå för en annan modell som liknar ett traditionellt galleri, förutom att man inte representerar konstnärer. Parallellt ser vi allt fler offentligt finansierade aktörer som agerar som gallerier, som till exempel Göteborgsgallerierna NEVVEN och Cora Hillebrand som medverkar på Chart i Köpenhamn efter sommaren, beskriver Gustafsson.
– I vid mening handlar detta om att Market måste ta in andra aktörer för att kunna växa, eftersom återväxten på galleriscenen är för blygsam. Vilket är oroande i sig, tillägger han.
I vilken grad finns det ett ömsesidigt intresse för varandras konst- och galleriscener i Norden? Köper svenska samlare norsk och dansk konst? Kommer samlare från Norge och Danmark för att besöka Market?
– Rolig fråga, säger Berner Bengtsson. En anledning till att Market klarat sig igenom 17 år i olika konstellationer är att de svenska samlarna är så bra på att stötta inhemska gallerier. Men de skapar också gärna relationer med från gallerister från andra länder och handlar av dem. De icke-svenska gallerierna skulle förstås inte återvända om de inte hade en lyckad mässa. Vi arbetar väldigt aktivt med våra inbjudna gäster, och bygger upp ett förtroende som leder till att samlarna gärna handlar på Market oavsett galleriernas nationalitet, konkluderar hon.
Tre saker du inte får missa på Market Art Fair, enligt Sara Berner Bengtsson:
1. Market Debut på Spritmuseum. Sju unga gallerier från Norge, Sverige, Danmark och Island som visar tretton spännande konstnärer. På lördag blir det performance av Sigrid Holmwood som ställer ut med Andys Gallery.
2. I år vill vi ge möjligheten för alla besökare att komma närmare konstnärerna och arrangerar tio informella «Meet the artists» under helgen. Andreas Eriksson kommer att signera böcker, och andra som deltar är bland andra Johan Thurfjell och isländska Kristín Morthens och Áslaug Friðjónsdóttir. Tider och konstnärer finns på hemsidan.
3. Market är främst en nordisk mässa men vi lyfter också internationella perspektiv. På lördag kl. 11 kommer vi tillsammans med Art Vox att hålla ett samtal med fyra turkiska kuratorer och kulturinstitutioner. Samtalet hålls i Liljevalchs + och är gratis, som hela vårt samtalsprogram.
* Sara Berner Bengtsson säger i artikeln att CF Hill inte har sökt till Market tidigare. Det är felaktigt. Det har kommit till vår kännedom att CF Hill har sökt – men blivit nekade att medverka – i tidigare upplagor av mässan.