7 december C. Grace Chang

Tre av årets mest uppslukande konstupplevelser enligt C. Grace Chang, intendent vid Skånes konstförening.

David Uzochukwu & Dafe Oboros, Civil Dusk, stillbild, 2022.

Inter:Active, CPH:DOX, Kunsthal Charlottenborg, Köpenhamn

Under dokumentärfilmsfestivalen CPH:DOX visades en interaktiv utställning med åtta immersiva verk. Ironiskt nog var det ett verk utan virtual reality av den österrikisk-nigerianske konstnären David Uzochukwu och den nigerianske filmaren Dafe Oboros som gjorde starkast intryck på mig. Jag blev helt uppslukad av deras videoinstallation Civil Dusk (2022), bestående av fyra kanaler projicerade i en stor kub täckt av muslintyg. Bilderna strålade spöklikt, expansivt och ömsint över väggarna. Verket består av tre akter i den barnlösa änkemannen Chijiokes liv, och skapar en känsla av både uppror och tröst; även i figurens mest ensamma ögonblick, finns ett ständigt närvarande gemenskap i ensamheten.

Tina M. Campt & Salad Hilowle på Malmö konstmuseum.

Tina M. Campt & Salad Hilowle, Malmö konstmuseum

Salad Hilowle och den amerikanska forskaren Tina M. Campt och satte sig ner på Malmö Konstmuseum för att prata om arkiv, samtidskonst och svarthet – mer specifikt en svarthet som inte definieras av vithet. Campt talade om den svarta blicken som en praktik som «tar fasta på svart utsatthet som en kreativ och bejakande kraft som inte på något enkelt sätt kan observeras eller bli sedd», och presenterade konstnärer som kodar sina verk för att skydda figurernas värdighet genom olika grader av läsbarhet. Samtalet avslutades med en visning av Hilowles poetiskt videoverk Vanus Labor (2021), som omkullkastar myten om vithet som det universella perspektivet och belyser afrosvenska perspektiv i konsten. 

Jacolby Satterwhite, Moments of Silence, stillbild, 2019.

Jacolby Satterwhite, A Feeling of Healing, Museet for Samtidskunst, Roskilde

Tack vare museets nya ambulerande format så kunde den amerikanske konstnären Jacolby Satterwhite lämna den vita kuben för en nedlagd nattklubb, som han förvandlade till en varm och atmosfärisk förlängning av sina verk. Jacolbys digitala universum är ett slags fristäder som utmärks av överflöd, liv och sjukdom. Centralt för hens estetik är maximalism och ett interdisciplinärt perspektiv. Ett verk omtolkar ett dop, remixat med nigeriansk Yoruba-folktro. Ett annat verk rör sig mellan Spectrum, en nedlagd nattklubb i Brooklyn, och en artificiell värld av dansande kroppar. A Feeling of Healing var ett mästerverk av världsbyggande, ett kärleksbrev till nattlivet och den frihet som det historiskt har inneburit för svarta och queera människor.

C. Grace Chang är en konstnär, filmskapare och curator/intendent på Skånes konstförening i Malmö. 2020 etablerade hon Third Space Residency för queera och trans POC konstnärer i Skåne. Just nu utvecklar hon en serie föreläsningar och workshops om vägran, framtid och dekolonial fantasi i konst och visuella kulturer för Det Kongelige Danske Kunstakademi. Under 2023 kommer hon att utveckla en poddcast för Konst Detox Sweden, ett nätverk för BIPOC inom konstfältet.

Se de övriga bidragen i julkalendern här.