Sara R. Yazdani (f. 1984) er førsteamanuensis i kunsthistorie og kunstteori ved Kunsthøgskolen i Oslo.
Sara R. Yazdani (b. 1984) is associate professor in art history and theory at Oslo National Academy of the Arts.
Wolfgang Tillmans’ utstilling på Peder Lund i Oslo gjenoppfinner kroppen og naturen hinsides tradisjonelle begrensninger.
On Circulation på Bergen Kunsthall viser symbiotiske forbindelser mellom levende og død materie. Det åpner for kritiske spørsmål om fremtiden.
– Kunst handler ikke om mystisisme eller tro. Det handler bokstavelig talt om empiriske fakta, sier Lawrence Weiner, som er aktuell med nye arbeider på OSL Contemporary.
Hos Wolfgang Tillmans framställs världen som en plats där människor, växter och teknologier agerar utifrån sina egna kosmologiska premisser.
Kunstkritikks egne skribenter og inviterte gjester velger det mest interessante fra kunståret 2015. Hver dag fra 1. til 24. desember kommer et nytt bidrag. I dag: Sara R. Yazdani.
Kunstakademiets masterutställning på Kunstnernes Hus i Oslo sprider sig i huset via doft, ljus och ljud. Den är mogen, filosofisk och i dialog med samtida konsttendenser.
I Carlos Garaicoas utställning på Museet for samtidskunst i Oslo dominerar rummets politik, medan rummets poesi blir osynlig eller glömd någonstans i processen.
Lene Braadsvig Ørmens skulpturer på UKS kan läsas som ekologiska media-objekt som svävar mellan en oförädlad och en artificiell värld.
Marius Engh transformerar NoPlace till en situation där konstobjektets och kroppens material möts och utforskas i en hallucinatorisk symbios.
Heavy metal-klichéer får nytt liv när Oda Haugerud släpper loss kaoset på det lilla Malmögalleriet skēnē.
En triennale som minner om The Blob og frykt for å noensinne møte andres blikk igjen – 2025 har satt sine spor i Tommy Olssons sinn.
I år pyntar Christine Antaya sin julgran i sprudlande färger och med en nyfunnen kärlek till det absurda.
Kunstner Tora Schultz ser tilbage på et år, hvor den kunstnerdrevne scene i Stockholm blomstrede.