Kunstkritikks egna skribenter och inbjudna gäster väljer det mest intressanta från konståret 2013. Varje dag från den 1 till den 24 december publiceras ett nytt bidrag. Idag: Rebecka Thor.
Vilka var årets mest intressanta utställningar, händelser och publikationer 2013? I Kunstkritikks julkalender sammanfattar Kunstkritikks egna skribenter och inbjudna gäster konståret 2013. Nummer 24 är Rebecka Thor, skribent och doktorand i Estetik på Södertörns Högskola.
Utställningar
I år levererade tomten inte riktigt. Det jag såg fram emot mest visade sig vara besvikelser som Former West på Haus der Kulturen der Welt i Berlin i våras och Bonniers Konsthalls Minneskonst – båda med stor potential och intressanta teman, men som mest fick mig att undra över de curatioriella valen och presentationen (Maurizio Lazzaratos föreläsning på Former West och symposiet på Minneskonst var dock båda mycket intressanta).
Tensta Museum på Tensta Konsthall, ett allkonstverk av rang där konsthallen (under ledning av Maria Lind) lyckades belysa, historiskt undersöka och motivera sin egen existens i ett socioekonomiskt utsatt område.
Moderna museets satsning på kvinnliga konstnärskap, Hilma af Klint, Niki de Saint Phalle, Cindy Sherman (även om den sistnämnda fick mig att aldrig vilja se ett Sherman-verk till). Fortsättning följer med bland annat Louise Bourgeois.
Händelser
Kärrtorp 22 december 2013. Mellan 15000-20000 personer samlas i Stockholmsförorten för att protestera mot rasism efter förra helgens nazistiska attack på en fredlig demonstration.
Guldkorn på Practice International på Iaspis, intimiteten i presentationen av Radikal Pedagogik (Johanna Gustavsson och Lisa Nyberg) och Leela Ghandis föreläsning om affektiva gemenskaper.
Allan Sekula (1951-2013) En alltför tidig bortgång av en lågmäld och banbrytande konstnär och teoretiker inom det dokumentära fältet.
Publikationer
Om fotografi och Att se andras lidande, återbesök till Susan Sontags verk om bildens betydelse.
Strejkkonsten av Ingela Johansson, om 1969-1970 års gruvstrejk, konst och solidaritet.
Killer Images, Joram Ten Brink & Joshua Oppenhemier (Ed.), om film, krig och representation (utgiven 2012).
Esben Weile Kjær er muligvis et stjerneskud, men hans Solar System i Aalborg består af rottebefængte ruiner, mutationer og falske diamanter. Er der substans i hans solsystem?
Diskussion