22 december

Sex och död i Helsingfors, meditativt landskapsmåleri i Oslo och en glimt av konstens framtid i Köpenhamn. Konstnären Ernst Billgren ger oss sin topp-tre lista.

Marianne Stokes, Madonna and Child, tempera på panel, 1909.

Gothic Modern, Ateneum, Helsingfors

Medeltidens religiösa konst tycks ha varit betydelsefull för det förra sekelskiftets alltmer avkristnade konstnärer, men fick ny betydelse. Ateneums utställning visade 1800- och 1900-talskonst inspirerad av medeltiden, bland andra av Lucas Cranach den äldre. Den förflutna konsten, estetiken och myterna tycks aldrig föråldrade utan figurerar i vårt tänkande än idag. Så även i de verk som visades på Gothic Modern, däribland Arnold Böcklin, Edvard Munch och Käthe Kollwitz som tar vid evigt aktuella ämnen som död, sexualitet och förvirring.

Astrid Nondal, Away and Out, 105 x 145 cm, tempera på duk, 2024. Foto: Øystein Thorvaldsen.

Astrid Nondal, Pneuma, Galleri Haaken, Oslo

Nondals omsorgsfullt målade naturlyrik tar avstamp i konsthistorien, samtidigt som ett avspänt formspråk gör verken vilsamt meditativa. Färgackord och rytmer för tankarna till den tidiga modernismen, men lugnet i bilderna beror nog på att Nondal inte söker ett eget språk och just därför har det. Det är som att hon enkelt har avvisat modernismens krav på nyskapande för att vända sig inåt och måla efter sina egna krav. Trots att man accepterar motiven som landskap så finns inga landskap som ser ut som på målningarna, inga himlar är så rosa. Vad vi fick se var snarare landskapsmåleri som gemensamma erfarenheter.

Wang & Söderström, Techno Mythologies, Christian IV’s Brewery, Copenhagen. Foto: David Stjernholm / Wang & Söderström / Christian 4s Bryghus, Nationalmuseet.

Wang och Söderström, Techno Mythologies, Christian IV’s Bryghus, Köpenhamn

Den svenska konstnärsduon Wang och Söderströms Techno Mythologies blev 2024 utsedd årets bästa utställning av Statens Kunstfond i Danmark. Deras arbete speglar samtidens upplösning av gränserna mellan konst, design och installation. Verken ser ut att ha en funktion och det märks att Wang är möbelformgivare och inredningsarkitekt och Söderström är arkitekt. De visar att konstens framtid kommer utifrån. Estetiken är en blandning av vetenskap, medicinverktyg och arkeologi vilket gör att man får känslan av att känna igen alla föremål men inte varifrån. De är som glömda minnen man aldrig haft. 

Ernst Billgren har sedan 1980-talet varit en av Sveriges mest hyllade och mångsidiga konstnärer. Han arbetar med måleri, skulptur, design, scenografi och skrivande, men är mest känd för sina målningar och mosaiker av djur i historiska dräkter. Våren 2025 är han aktuell med en soloutställning på Nationalmuseum baserad på verk ur samlingen. 

Övriga bidrag i julkalendern här.