Nytt konstmuseum för Barentsregionen

Konstmuseet i Norr är den första byggnaden i Kirunas nya stadskärna, som flyttas på grund av rasrisken som gruvbrytningen innebär.

Carl XIV Gustaf inspekterar Carola Grahns Markerna, 2018. Verket är utfört i samarbete med duodjimästaren Nils-Johan Labba. Foto: Johan Ylitalo.

Igår, torsdag, öppnade Konstmuseet i Norr för allmänheten. Det nya museet är beläget i Kiruna, och kommer att fungera som Norrbottens länskonstmuseum med geografisk utgångspunkt i Barentsregionen, som sträcker sig från Nordland i Norge till Uralbergen i Ryssland och söderut mot Bottenviken. 

Museets första utställning Transitions invigdes i närvaro av bland andra kung Carl XVI Gustaf och kulturminister Alice Bah Kunhke. Utställningen är en kritisk undersökning av landskapet, och ett sätt att vidga lokal konsthistoria präglad av ett nationalromantiskt förhållningsätt. Medverkar gör konstnärer med anknytning till det arktiska området, som Ivan Galuzin (Ryssland/Norge), Carola Grahn (Sápmi/Sverige), Bolatta Silis-Høegh (Grönland/Lettland/Danmark) och Erna Elínbjörg Skúladóttir (Island).

Kulturminister Alice Bah Kuhnke ser närmare på Pekka & Teija Isorättyäs Mechanic Wolf (2018). Foto: Johan Ylitalo.

Konstmuseet i Norr är inrymt i Kristallen, det första huset i Kirunas nya stadskärna. Sedan 2007 finns ett beslut om att flytta stadens centrala delar på grund av den rasrisk som gruvbrytningen innebär. Kristallen är ritad av Henning Larsen Architects och inrymmer även Kirunas stadshus. Den förra stadshusbyggnaden, som ritades av Arthur von Schmalensee 1963, inrymde tidigare kommunens konstsamling, men fram tills idag har det inte funnits något museum eller konsthall för permanent verksamhet. Länskonstmuseet bygger nu aktivt upp en egen regional konstsamling, skild från Kiruna kommuns egen.

Maria Ragnestam är konstnärlig ledare för Konstmuseet i Norr, och curator för Transitions. Hon har varit med från projektets start 2011.

– När jag startade var mitt uppdrag att driva igenom ett beslut om en ny byggnad i kommunen och regionen. Det finns en stark lokal konsttradition, men samtidskonsten är något vi har lyft fram under de senaste åren genom verksamhet på lokalnivå i de olika kommunerna i Norrbotten. I länet har vi satsat mycket på konst, men det finns mycket mer att göra, säger Ragnestam till Kunstkritikk.

Finansieringen av det nya museet är säkrad av regionen, som bidrar med 60 procent av budget, och kommunen som står för övriga 40. Den nya byggnaden har varit det stora projektet för Ragnestam, liksom att förbereda för den nya organisationen som nu är på plats.

– Vi är ju tekniskt sett en politiskt tillsatt organisation och vi ligger nära politiken, rent fysiskt i byggnaden, så vi vill ha en tydlig åtskillnad mellan politikerna och oss, principen om en armlängds avstånd är viktig. I nuläget håller vi på att formulera en konstnärlig vision för de kommande åren, samtidigt som vi behöver vänja oss vid byggnaden och varandra, säger hon.

Johan Bergström, Pagan Postcards, 2011. Foto: Konstmuseet i Norr.

Tidigare i år anställdes Selma Green som museichef, och det är hon som tillsammans med Ragnestam kommer att planlägga verksamheten framöver. Öppningsutställningen Transitions kommer att få en pendang under 2019 under namnet Övergångar, där Jenny Nordmark kommer att göra konstnärliga nedslag utifrån tre olika städer, Haparanda, Kalix och Övertorneå. Det som är klart är också att fortsätta den uppsökande konstverksamheten som fortgått i länet under flera år.

– Vi ska fortsätta verksamheten runt om i regionen där vi bjudit in konstnärer till olika platser för att genomföra något, det kan vara processer, performance, publikationer eller utställningar som görs i och med civilsamhället och lokala institutioner. Men vi ska också fortsätta internationellt, eller snarare vertikalt, med samarbeten med exempelvis Finland och Nordnorge, som vi tidigare också gjort, berättar Ragnestam.

Tal under gårdagens invigning av Konstmuseet i Norr, Kiruna. Foto: Johan Ylitalo.

Diskussion