Efter en lång och vindlande rekryteringsprocess står det nu klart att Diana Baldon blir ny chef för Malmö Konsthall, efter Jacob Fabricius. Baldon slutar därmed som chef för Index och lämnar den lilla konsthallen på Kungsholmsstrand i Stockholm för «ett av Europas största rum för samtidskonsten».
Tjänsten löper endast över två år, och Baldon kommer att tillträda efter sommaren. Kunstkritikk noterade i februari att de tre aktuella kandidaterna – Diana Baldon, Paul Domela och Anders Kreuger – inte fanns med på den offentliga lista över sökande som publicerades i höstas, utan förmodligen tillkommit genom en extern rekryteringsprocess. Enligt Malmö Kulturnämnd ska det slutgiltiga valet ha stått mellan två kandidater som bland annat har intervjuats av fackliga representanter och genomgått «begåvnings-, kompetens- och personlighetstester».
Konstkritikern Thomas Millroth (Sydsvenskan 26/3) ifrågasätter det «onödigt hemliga» och långdragna «rekryteringsmörkret», och efterlyser öppenhet och diskusson: «Nu hänger frågorna i luften. Om kandidater, om den långa handläggningen, som kanske berodde på osämja, eller handlade det om konst- och kulturpolitisk inriktning av hallen. Frågor är bra men som obesvarade föder de bara spekulationer. Detta är en angelägenhet för fler medborgare än de som ryms i förvaltning och nämnd.»
Diana Baldon tillträdde på Index 2011, och har under sin tid som chef visat performanceprojektet The Audience is the Mother of Self-invention med bland andra Cornelius Cardew, Babette Mangolte, Olav Westphalen och Nina Beier, liksom separatutställningar med Beatrice Gibson (featuring Jesse Ash), Sture Johannesson och Goshka Macuga, samt filmen Counter-Production (part 2), som dokumenterade en grupputställning på Generali Foundation i Wien (som Baldon curaterade tillsammans med Ilse Lafer).
Baldon har tidigare arbetat som curator på Academy of Fine Arts i Wien. Angående tjänsten på Malmö Konsthall säger Baldon till Sydsvenskan att hon vill bygga vidare på institutionens goda rykte och samtidigt sätta sin egen prägel. Dessutom är hon väl bekant med det tidigare programmet och har skrivit om det i rollen som konstkritiker.
Återstår att se om Baldon, när hon tar över den nyrenoverade byggnaden i Malmö – ritad av arkitekten Klas Anshelm och uppförd 1975 – lyckas tillgodose både Malmö Kulturnämnds önskan om en internationell profil och det som Thomas Millroth efterlyser, nämligen en lokal förankring, där «den som vill göra konsthallen till en angelägenhet i regionen måste veta vad regionen är och innehåller».
Kunstkritikk gjorde en intervju med Diana Baldon, när hon tillträdde som chef för Index 2011. Läs den här.