När vi inte längre kan gråta, Botkyrka konsthall, Stockholm
Vad händer när vi inte längre kan gråta? Vi vänder oss till poesin. Som i Botkyrka konsthalls utställning om det dödliga väpnade våldet i Sverige där orden slingrade på väggarna. De var vittnen om sorg, kärlek och motstånd. Men framför allt var de poesi och för mig en påminnelse om varför jag håller på med konst: tron på det poetiska som ett sätt att beröra och förändra. Eller som Octavia E. Butler skriver «All that you touch / You Change. / All that you Change / Changes you. / The only lasting truth / is Change». Utställningen curaterades av Mini Davarasl och Alexander Zadruzn i samarbete med Kollektiv Sorg, ett oberoende nätverk med unga människorättsaktivister och konstnärer som engagerar sig i frågor om gatuvåld och skjutningar.
Radical love: care as resistance, IASPIS, Stockholm
Under programserien Radical love: care as resistance curaterad av Samuel Girma och Sam Hultin omfamnades jag av kärlekens drömarbete. Transaktivister, deathdoulas, HIV-aktivister och människor som kämpar mot det väpnade våldet i Sverige var i konversation med sorgearbete. Audre Lordes poesi forsade genom rummet och Essex Hemphills poesi och aktivism presenterades på liv och död. Grundaren av Black Archives Sweden, Jonelle Twum, berättade att de enbart tar emot material som de kan ge tillräckligt med omsorg. Vad är detta om inte radikal kärlek?
Radio Brown Atlantis, Ayesha Hameed med gäster, Bonniers konsthall, Stockholm
I Radio Brown Atlantis var verken omförhandlingar av Historien (med stort H). Detta gjordes genom ekon: musik, vibrationer, radio och skuggor. Jag rycktes med i trummorna, rösterna och andningen. Ljuden var omöjliga att stänga ute och jag är transcenderade iväg på en resa mot andra framtider med omvälvande historieskrivningar som mina resekamrater. I mina tankar återbesöker jag en röstinspelning av Toni Morrison på Black Studies Center i Portland 1975: «History is the thoughts of great men and the description of eras. Does the girl know that the reason why she died in the sea or smothered in a 60-foot slot pit on a ship named Jesus was her era?»
Afrang Nordlöf Malekian är konstnär med masterexamen från Kungl. Konsthögskolan och the Dutch Art Institute. I sin praktik arbetar han med historiens obemärkta aktörer i verk där berättelser, hierarkier, system och språk försvinner, återkommer och transformeras. Våren 2023 är han aktuell med en soloutställning på Nordisk kulturkontakt i Helsingfors där han kommer att uppföra performaceverket Keeping up with the Iranians (2022).
Se de övriga bidragen i julkalendern här.