Vilka var de mest intressanta utställningarna, händelserna och publikationerna 2013? I Kunstkritikks julkalender sammanfattar Kunstkritikks egna skribenter och inbjudna gäster konståret som gått. Nummer femton är sammanställd av Frans Josef Petersson, som är konstkritiker i Kunstkritikk och Aftonbladet.
UTSTÄLLNINGAR
|
Paul Klee, Making Visible, Tate Modern, London.
«Klee ger intryck av att vara liten och lekfull i allt han gör», skriver Hugo Ball i Flykten ur tiden, «i kolossens tidsålder förälskar han sig i det gröna lövet, en stjärna, en fjärils vingar…» Paul Klee drog en linje mot nazismen, men kraften i hans bilder växer ur glädjen i den skapande impulsen. Utställningen på Tate Modern kan ses som en eftergift åt den politik som har gjort museet till Londons främsta turistmål. Men genom att placera det lekfulla hos barnet på den symboliska platsen för det mest värdefulla, erbjuds ett faktiskt alternativ till cynismen och föraktet för det svaga som åter har slagit rot i kulturen. På Tate visas också Mira Schendel, i en ambitiös utställning som speglar ett intresse i tiden för konkretismen, bortom den anglo-amerikanska historiografins kanoniserade konstnärskap och rörelser. Både Klee och Schendel tvingades fly från sina adopterade hemländer (Tyskland respektive Italien) på 30-talet. Klee dog i Bern 1940, medan Schendel emigrerade till Brasilien där hon verkade fram till sin död 1988. |
||
Samhället utan egenskaper, Tensta konsthall, Stockholm.
Utställningen var inte invändningsfri, men kraften i dess anklagelseakt stannade hos mig under året. Vi måste överge nostalgin och hoppet, var budskapet, och se samtidens tillstånd för vad det är. Men betyder tankens frigörelse från politiska drömmerier, att vi måste omfamna «desillusionen som estetisk form»? Det är mindre säkert. Att barnet erbjuder ett sätt att «tänka historien och framtiden» är en intressant idé (här kunde nämnts Giorgio Agamben som källa)*, men borde det inte också erkännas att utbytet mellan barnets lek och konsten utgör en högst indistinkt tankesfär i det historiska ögonblicket? Anne Hjort Guttus intervju med Jens, 8 år, tillhörde de mest angelägna verken. Insisterandet på konsten som historiskt-kritiskt projekt var en styrka, liksom utställningens samhällskritiska och mer reflekterande verk. *«Leksakslandet. Reflektioner över historien och leken» ur Infanzia e storia finns för övrigt på svenska i OEI # 48–50 (övers. Gustav Sjöberg). |
|||
Ida Ekblad, Nasjonalmuseet/Museet for samtidskunst, Oslo.
Till Ida Ekblads retrospektiv på Museet for samtidskunst hade gjorts ett verk på plats, där hjulen på kundvagnar hade använts för att framställa färgade avtryck på dukar placerade direkt på golvet. Målningarna med sina virrvarr av linjer ställdes sedan ut tillsammans med vagnarna, vilka stod utplacerade i rummet och var fyllda med metallskrot. Hjulen hade dessutom försetts med trycktyper, och i vissa fall bytts ut mot ett slags cylinderformade valskonstruktioner. I avtrycken efter hjulen stod poetiska meddelanden att läsa. «Du ska alltid följa begäret hos linjen, punkten där den önskar att träda in eller dö bort», heter det i ett citat av Matisse i Jean-Luc Nancys The Pleasure in Drawing (2013). Konsten är otänkbar utan «njutningen i att följa» som öppnar mot glädjen i linjens «födelse mellan hand och papper», menar Nancy. Ekblad visar en möjlig väg bortom konstens tillrättavisning i «projektet». |
HÄNDELSE
Sten Hanson gick bort under året, och hans ännu uteblivna reception kunde kvalificera som en av årets märkbara icke-händelser. Visst har det på senare tid kommit böcker, gjorts utställningar och ordnats festivaler. Men den samlade kraften av Hansons poetiska, musikaliska och konstnärliga arbete – från debuten som poet 1959, över 60-talets konkretism och text-ljudkompositioner, till aktiviteterna vid Fylkingen under efterföljande decennier –, väntar fortfarand på att kritiskt genomlysas i sin fulla nationella och internationella betydelse. Det bristande intresset för den inhemska, experimentella, konsthistorien är ofta iögonfallande, men något mindre än en brett anlagd museiretrospektiv borde i detta fall vara otänkbart. |
PUBLIKATIONER
Diskussion