Den 59:e Venedigbiennalen
Årets Venedigbiennal var den första någonsin att ha en övervikt av kvinnliga och icke-binära konstnärer. Läs Kunstkritikks recensioner och intervjuer från Venedig.
Det er vi som er historien
Hovedutstillingen under årets Veneziabiennale er en effektiv og betimelig problematisering av hierarkiene i kunsten.
Den menneskelige tragedie
Uffe Isolottos morbide blockbuster av en utstilling i Den danske paviljongen handler først og fremst om en lengsel etter feedback.
Skønhed og krig
Den 59. Venedigbiennale var ikke pavillonernes år – indtil Ukraine overtog showet.
Samiskt monument
Samiska Paviljongen är ett historiskt erkännande av urfolkets suveränitet, samtidigt som den har en förvånansvärt traditionell hållning till idén om en paviljong.
Et grenseløst Sápmi
Arktiske landområder på auksjon og tusenvis av brev fra staten er noe av det som presenteres i The Sámi Pavillion i Venezia.
Efter mennesket
– Vores tid rummer en længsel efter fortiden og en bevægelse mod det transhumane, siger Uffe Isolotto, der står bag Den Danske Pavillon i Venedig.